Hallitus myönsi rahoituksen Oulu-Liminka -kaksois­raiteelle ja Haaparannan juna­liikenteelle

Hallitus myönsi rahoituksen Oulu-Liminka -kaksois­raiteelle ja Haaparannan juna­liikenteelle

Oulun kaupunki kertoo, että Pohjois-Suomeen tuli kauan kaivattuja liikenneuutisia torstaina.

- Hallitus on myöntänyt rahoituksen Liminka–Oulu-kaksoisraidehankkeen toteuttamiselle sekä henkilöjunaliikenteen aloittamiselle Suomesta Ruotsin puolelle Haaparantaan, munoulu-sivustolla todetaan..

Hallitus antoi torstaina eduskunnalle esityksensä ensi vuoden talousarvioesityksen täydentämisestä. Hallitus esittää Liminka-Oulu -kaksoisraidehankkeelle 199 miljoonan euron valtuutta ja 10 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2026.

Kaksoisraiteen vuosia tekeillä ollut ratasuunnitelma valmistui viime vuoden joulukuussa Väylävirastossa Hankkeen aloittaminen on sen jälkeen odottanut valtion rahoituspäätöstä. Nyt mittavat rakennustyöt voidaan aloittaa ensi vuonna.

- Tämä on todella tärkeä hanke Pohjois-Suomelle ja valtakunnallisestikin Suomen pääradalla. Hankkeen toteutus edistää koko Pohjois-Suomen kilpailukykyä ja Oulun seudun aluerakennetta, maakuntajohtaja Jussi Rämet toteaa.

- Koko Suomen maaliikenneyhteydet muodostuvat länteen Pohjois-Suomen kautta, minkä takia pääväyläyhteyksien merkitys on erityisen tärkeä.

Noin 27 kilometrin pituinen suunnittelualue alkaa Limingan liikennepaikan eteläpäästä ja päättyy Oulun ratapihan eteläpäähän. Kaksoisraide parantaa henkilöjunien nopeutta ja täsmällisyyttä sekä helpottaa merkittävästi henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista raiteilla. Se mahdollistaa juna- ja liikennemäärien lisäämisen sekä matka-aikojen lyhenemisen ja antaa tekniset edellytykset lähijunaliikenteelle tulevaisuudessa.

Kaksoisraideosuudella junien nopeutta voidaan nostaa jopa 200 kilometriin tunnissa. Uusi raide rakennetaan vanhan viereen, osin länsi- ja osin itäpuolelle. Rakentamisvaiheen on arvioitu kestävän noin neljä vuotta, minkä jälkeen veisi noin vuoden verran kaksoisraiteen avaamiseen liikenteelle.

Junalla Ruotsiin ensi vuonna

Pohjoiseen tuli toivottu uutinen, kun Haaparantaan kulkevan henkilöjunaliikenteen käynnistämiselle esitetään 1,9 miljoonan euron vuosittaista rahoitusta. Talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa linjattiin, että tämä liikenne on 2030-luvulla osa valtion ostoliikennesopimusta, jonka valtio rahoittaa täysimääräisesti.

- Tällä hankkeella edistetään koko Suomen turvallisuutta ja huoltovarmuutta samalla kun arjessa tarvittavat yhteydet paranevat, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo.

Oulun kaupunginhallitus päätti syyskuussa, että Oulun kaupunki voi tukea seuraavan viiden vuoden ajan 50 000 euron vuosittaisella rahoitusosuudella henkilöjunaliikenteen käynnistämistä Suomesta Ruotsin puolelle. Tämä tarkoittaa yhteensä 250 000 euron panostusta nykyisen ostoliikennesopimuskauden loppuun eli vuoteen 2030 saakka.

Laurila-Tornio-Haaparanta -rataosuuden sähköistäminen valmistui viime vuonna, joten henkilöliikenteen käynnistäminen Perämerenkaarella on jo teknisesti mahdollista. Tornion ja Haaparannan asemat ovat valmiita vastaanottamaan sähköjunia.

VR Groupin suunnitelmissa on ollut läpi viikon maanantaista sunnuntaihin kulkeva junayhteys Helsingistä Oulun ja Tornion kautta Haaparannalle niin, että se on sovitettu yhteen Ruotsin puolen jatkoyhteyksiin Luulajan kautta aina Tukholmaan saakka.

- Henkilöliikenteen käynnistyminen ei tarkoita pelkästään yhteyttä Oulusta Haaparannan karkkikipoille tai huonekalukaupoille, vaan samalla meille avautuu mahdollisuus matkustaa Helsingistä Oulun kautta Tukholmaan ja aina Eurooppaan, suunnittelujohtaja Markus Erkkilä Pohjois-Pohjanmaan liitosta toteaa.

(Kuva: munoulu.fi/Harri Tarvainen)

Opetushallitus: Raitiovaununkuljettajille saadaan ammattitutkinto

Opetushallitus: Raitiovaununkuljettajille saadaan ammattitutkinto