Ex-kansanedustaja: Tarvitaanko tunnin junaratoja?

Ex-kansanedustaja: Tarvitaanko tunnin junaratoja?

Entinen kansanedustaja Lauri Oinonen (kesk.) toteaa Helsingin Sanomissa, että hän on raideliikenteen lisäämisen ja nopeiden junayhteyksien voimakas kannattaja.

- Silti kyseenalaistan tunnin junaratojen tarpeen.

- Digitalisointi mahdollistaa junien turvavälien puolittamisen nykykäytännöstä. Tämä mahdollistaa myös kaksinkertaisen junamäärän rataverkostollemme ilman uusien ratojen tai ratakäytävien rakentamisia.

Oinonen siirtäisi hitaasti kulkevaa tavaraliikennettä vaihtoehtoisille ja mielekkäimmille rataosuuksille kunnostamalla ja ottamalla koko olemassa oleva rataverkosto kovaan käyttöön.

- Tämä tapahtuisi nopeasti ja edullisesti verrattuna ensimmäisenkään tunnin junaradan kustannuksiin.

- Näin rataverkosto voisi toteuttaa ilmastohaasteen vaatimukset koko maassa.

Oinonen väittää, että koko rataverkoston kunnostaminen on tehtävissä paljon nopeammin ja edullisemmin kuin ensimmäisenkään tunnin junaradan rakentaminen.

- Kun raideliikenteen digitalisointi ja koko rataverkon kunnostus ja käyttöönotto olisi viiden vuoden kuluessa tehty, voitaisiin sitten katsoa, minne tarvitaan uusia junaratoja. Jos tarvetta ilmaantuisi, niitä voitaisiin tehdä tarpeiden mukaan.

VR Groupin uusi henkilöstöjohtaja tulee Finnairilta

VR Groupin uusi henkilöstöjohtaja tulee Finnairilta

Espoon kaupunkiradan rakentaminen aloitetaan ensi vuonna

Espoon kaupunkiradan rakentaminen aloitetaan ensi vuonna