Ensimmäisten Tampereen ratikan raitiovaununkuljettajien haku alkaa 2.6.

Ensimmäisten Tampereen ratikan raitiovaununkuljettajien haku alkaa 2.6.

VR rekrytoi Tampereen Ratikkaan yhteensä 65 lajinsa ensimmäistä raitiovaununkuljettajaa. Haku käynnistyy tiistaina 2.6.

VR aloittaa Tampereen Ratikan liikennöinnin elokuussa 2021. Tällä hetkellä ratikassa on käynnissä kehitysvaihe, jonka aikana suunnitellaan tarkemmin liikenteen operointia. Suunnittelutyötä tehdään liikennöintiallianssissa, jonka muodostavat VR, Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy. Yhteensä ratikka työllistää liikenteen alkaessa jopa noin 130 työntekijää sekä lukuisia alihankkijoita, jotka yhdessä takaavat liikenteen sujuvuuden.

VR:n ensimmäiset yhdeksän liikenteenohjaajaa aloittivat toukokuussa 2020 koulutuksensa ja seuraavaksi on kuljettajien vuoro. Yhteensä rekrytoidaan noin 65 kuljettajaa.

- On mahtavaa, että Tampereen Ratikan kehitysvaiheessa on edetty jo näin pitkälle ja pääsemme kasvattamaan VR:n ratikkalaisten joukkoa. Aiempaan liikenteenohjaajien hakuun saimme 626 hakemusta. Nyt haemme kuljettajia aiempaan hakuun nähden yli kuusinkertaista määrää, joten odotamme suurta hakijajoukkoa. Etsimme kovimpia osaajia tekemään kanssamme parasta kaupunkiraideliikennettä tamperelaisten arkeen. Raitiovaununkuljettajat pääsevät osaksi VR:n kannustavaa ja hienoa työyhteisöä, jossa on paljon kokemusta ja rautaista osaamista raideliikenteen parista, VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simol toteaa.

Ratikan pääsyvaatimuksissa korostuvat terveydellisten vaatimusten lisäksi valppaus, paineensietokyky, asiakaspalvelutaidot että aiempi kokemus joukkoliikenteestä. Työtä tehdään kolmivuorotyönä, mikä vaatii joustavuutta.

- Raitiovaununkuljettajat ovat keskeisessä roolissa, vastaten liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta. Haluamme tarjota tamperelaisille parasta mahdollista palvelua ja asiakaskokemusta ratikkaliikenteessä, joten asiakaspalvelutaidot sekä into ja halu oppia uutta ja kehittää ovat ratkaisevassa roolissa. Vaikka odotamme hakijoilta aiempaa kokemusta joukkoliikenteestä, aloittavat kaikki koulutettavat samalta viivalta. Tampereen Ratikka on lajinsa ensimmäinen ja eroaa esimerkiksi Helsingissä käytetyistä monin tavoin. Lisäksi koko liikennejärjestelmä on täysin uusi ja ainutlaatuinen, joten senkin opettelu on koulutuksessa isossa roolissa, VR:n ratikasta vastaava projektipäällikkö Vesa Rauhala sanoo.

Kuljettajien koulutus kestää noin puoli vuotta ja se järjestetään oppisopimuskoulutuksena yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun kanssa. Kursseja on yhteensä neljä, joista jokaisella noin 16 oppilasta. Ensimmäisen kurssin on tarkoitus alkaa joulukuussa 2020. Koulutus sisältää sekä teoriaopetusta että ajoharjoittelua simulaattorilla ja myöhemmin itse ratikassa. Varsinaiset työt alkavat heti, kun koulutus on hyväksytysti suoritettu. VR aloittaa ratikan teknisen koeliikenteen marraskuussa 2020. Kaupalliset koeajot käynnistyvät keväällä 2020.

Raitiovaununkuljettajat tulevat työskentelemään tiiviisti tällä hetkellä koulutuksessa olevien liikenteenohjaajien kanssa, jotka saavat kuljettajan pätevyyden. Liikenteenohjaajat vastaavat ratikkaliikenteen sujuvuudesta kokonaisuudessaan ja osa heistä toimii tiimiesimiehenä tai –kouluttajana. Heidän tehtäviinsä kuuluu liikenteenohjauksen lisäksi henkilöstönohjaus sekä raiteiden kunnossapitotyön ja liikenteen yhteensovittaminen. Osa toimii tiimiesimiehenä tai –kouluttajana. Lisätietoa liikenteenohjaajien koulutuksesta täällä

VR järjestää hakuun liittyen infotilaisuuden, joka toteutetaan koronatilanteesta johtuen verkkolähetyksenä 2.6. klo 16. Tilaisuutta voi seurata livenä VR:n rekrytointisivuilla olevan linkin kautta. Tilaisuudesta tulee tallenne heti livelähetyksen jälkeen katsottavaksi.

Ministeri: Lisäbudjetissa raidehankkeita yli 700 miljoonalla eurolla

Ministeri: Lisäbudjetissa raidehankkeita yli 700 miljoonalla eurolla

Väylä: Tavarajunaliikenteen nopeusrajoitukset helpottaneet koettua tärinää

Väylä: Tavarajunaliikenteen nopeusrajoitukset helpottaneet koettua tärinää