Tutkija: Raitiovaunujen aika on eurooppalainen trendi

Tutkija: Raitiovaunujen aika on eurooppalainen trendi

Helsingin yliopiston julkaisemassa artikkelissa todetaan, että kiskojen määrä kaupungeissa kasvaa.

- Elokuun alussa Helsingin uusi raitiolinja 13 aloitti liikennöinnin Kalasatamasta Pasilaan. Viime vuonna käynnistyi Itä-Helsingin ja Espoon yhdistävä raitiolinja 15.

Artikkelissa muistutetaan, että Tampereen raitiovaunuliikenne käynnistyi 2021

- Vantaa on jo tehnyt päätöksen uudesta pikaraitiotiestä. Raitiovaunuista aiemmin luopuneessa Turussa suunnitellaan tosissaan ratikan paluuta.

Artiikkeliin haastateltu väitöskirjatutkija Jaakko Stenhäll Tampereen yliopistosta toteaa, että suomalainen into rakentaa raitioteitä on osa eurooppalaista trendiä.

- Olennaisin muutos on näkökulmassa. Raitiovaunulinjoja ei mietitä enää vain liikenneratkaisuina vaan tapana kehittää kaupunkia.

Tutkijan mukaan taustalla on ajatus, että kaupunkeja tulisi kehittää autottoman elämäntavan ehdoilla, kävelyn ja joukkoliikenteen varaan. Kaikki Suomen suurimmat kaupunkiseudut jakavat näkökulman.

— Tällä hetkellä suurin kysymys on valtion halukkuus tukea raideliikennettä. Moni hanke odottaa, että rahoitus varmistuisi.

Väylä: Nokian ratapihahankkeessa junaliikenteen poikkeusjärjestelyjä lokakuussa

Väylä: Nokian ratapihahankkeessa junaliikenteen poikkeusjärjestelyjä lokakuussa

Väylävirasto kieltää liikenteen yhdellä rataosalla turvallisuussyistä - Siltojen kunto erittäin huono

Väylävirasto kieltää liikenteen yhdellä rataosalla turvallisuussyistä - Siltojen kunto erittäin huono