Raidepuolue

View Original

VR FleetCarelle ensimmäinen sopimus Norjasta

Raidekaluston kunnossapitoyhtiö VR FleetCare on allekirjoittanut sopimuksen norjalaisen junaoperaattorin Vy Tog AS:n hankkimien makuuvaunujen kattavasta modifioinnista ja kaupallisen ilmeen parantamisesta. Sopimus kattaa yhteensä kahdeksan BDcmz 874.1 -makuuvaunun modernisoinnin. Projektin toteutus alkaa heti ja kunnostetut vaunut toimitetaan asiakkaalle vielä vuoden 2021 aikana. Työt tullaan suorittamaan FleetCaren Oulun varikolla ja Pieksämäen konepajalla. 

Tavoitteena kaluston modernisoinnissa on parantaa matkustajamukavuutta- ja turvallisuutta sekä uudistaa vaunujen ulkoinen ilme Vy Togin brändi-ilmeen mukaiseksi. Osa sopimukseen kuuluvista muutostöistä varmistaa aiemmin Keski-Euroopan raiteilla liikkuneiden vaunujen toimintavarmuuden talvisissa olosuhteissa. Vaunut tuodaan Saksasta Suomeen raiteita pitkin. 

- Vy Togin kanssa tehty sopimus on meille erittäin merkittävä päänavaus Norjan avautuville markkinoille, VR FleetCaren toimitusjohtaja Kimmo Soini sanoo viitaten Norjan raideliikenteen yksityistämiseen.

- Olemme tyytyväisiä, että Vy Tog valitsi meidät toimittajakseen. Tämä antaa meille yhtiönä uskoa tulevaisuuteen ja tavoittelemamme kansainvälisen kasvun toteutumiseen.

- VR Fleetcare teki vahvan ja kilpailukykyisen tarjouksen, joka vastaa tarpeisiimme. Luotamme palveluntarjoajan valintaan ja odotamme innolla yhteistyötä sekä modernisoitujen vaunujen käyttöönottoa liikennöintiin Bergenin radalla, Vy Togin kaluston kilpailutus -ja projektipäällikkö Amund Kjelland toteaa. 

Aiemmin Deutsche Bahnin käytössä olleet makuuvaunut tulevat käymään läpi mittavan muutoksen ennen kuin niillä aletaan liikennöidä Norjassa. Ulkopuolelta vaunut maalataan ja vaunuihin toteutetaan modifikaatioita, jotta liikennöinti sujuu luotettavasti talviolosuhteissa. Vaunujen sisätiloja uudistetaan ja lisäksi matkustusmukavuutta parannetaan esimerkiksi päivittämällä tekniikkaa ja parantamalla tavaransäilytystiloja. 

- On hienoa, että saatiin Vy Togin vaunut meille tänne Suomeen kunnostettavaksi. Sopimus on meille strategisestikin hyvin merkittävä, sillä haemme kasvua kalustoprojekteista ja komponenttipalveluista, VR FleetCaren kaupallinen johtaja Peter Guldbrand toteaa.

- Vy Togin haluamia modifikaatioita varten suunnittelimme useita innovatiivisia ratkaisuja, jotta saamme toimitettua vaunut asiakkaan käyttöön mahdollisimman laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.

Kuuden vaunun siirtäminen Saksan Crailsheimista sekä koekäytössä olleiden kahden vaunun siirtäminen Norjan Oslosta Suomeen kuuluu sopimuksen piiriin. Se tullaan toteuttamaan raiteita pitkin. Suomen raideleveys on Euroopan raiteisiin verrattuna leveämpi, mutta siirto Suomessa sujuu rautateitä pitkin tavaravaunun kyydissä. Vaunut tulevat aluksi Tornion kautta Oulun varikolle, missä suurin osa töistä suoritetaan. Kunnostuksen aikana vaunut käyvät Pieksämäellä, missä ne pintakäsitellään ja maalataan.

(Kuvassa Pieksämäen konepaja Kuva: Atte Mäläskä)