Raidepuolue

View Original

VR: 62 uutta junavuoroa – ratatyöt hidastavat pääradan liikennettä

Sunnuntaina 25.3. voimaan tulevien aikataulujen myötä kaukoliikenteessä alkaa kulkea 62 uutta viikottaista junavuoroa. VR muistuttaa, että samalla Liikenneviraston ratatyöt vilkkaalla Helsingin ja Tampereen välisellä pääradalla vaikuttavat sekä kauko- että lähijunien aikatauluihin.

- Kaukojunien kulku hidastuu noin 9 minuuttia ja lähijunien lähtöminuutit muuttuvat.

Junavuoroja lisätään eri puolille maata. Itäisessä Suomessa viikoittaisia lisävuoroja tulee yhteensä 30. Kotkan satama–Kouvola-reitille vuoroja lisätään 20, Joensuu–Nurmes-reitille 2 ja Kuopio–Kajaani-reitille 8 vuoroa viikossa. Pohjanmaalla viikoittaisia vuoroja tulee yhteensä 20 lisää. Kokkola–Ylivieska-välille lisätään 8 ja Vilppula–Seinäjoki-välille 12 vuoroa viikossa. Lisävuorojen myötä suorat yhteydet Kajaanista ja Ylivieskasta Helsinkiin sekä Ähtäristä Tampereelle paranevat. Ähtäriin kulkevien vuorojen odotetaan houkuttavan erityisesti pandaturisteja, sillä junalla pääsee suoraan eläinpuiston viereen.

- Kesäkuussa Helsinki–Kolari-välille tulee vielä 2 uutta viikottaista junavuoroa. Elokuussa Tampere–Pori-välin viikoittaisten vuorojen määrä kasvaa kymmenellä.

Pääradan kunnostaminen hidastaa junia

Aikataulukauden vaihtuessa kaukojunien matka-ajat Tampere–Helsinki-välillä hidastuvat tilapäisesti keskimäärin 9 minuuttia. Syynä ovat Liikenneviraston teettämät ratatyöt, jotka aiheuttavat vilkkaasti liikennöidylle pääradalle useita nopeusrajoituksia ja kestävät pitkälle syksyyn. Aikataulut päivitetään ratatöiden ajaksi vastaamaan hidastunutta matka-aikaa. Pääradalla kulkee päivittäin yli 500 matkustajajunaa ja ratatyöt ovat välttämättömiä huonokuntoisen radan liikennöitävyyden parantamiseksi.

Pääradan liikenteeseen vaikuttavat erityisesti turvalaitteen uusiminen Riihimäki–Tampere-välillä, Helsingin ratapihan vaihdeyhteyksien parantaminen, Kerava–Jokela-välin lisäraiteen rakennustyöt sekä Riihimäen aseman vaihdetyöt ja laitureiden korottaminen. Pasilan Triplan sekä Tampereen Kansi ja areena -hankkeen rakennustöillä on vaikutusta liikenteeseen.

Rataverkon parannustyöt ovat välttämättömiä, jotta nykyinen liikenne voidaan operoida sujuvasti. Liikenteen kasvattaminen kysyttyinä matkustusaikoina vaatii merkittäviä investointeja ratakapasiteetin lisäämiseen. Ruuhka-aikoina Helsingin alueen ja pääradan koko kapasiteetti on käytössä eikä junavuoroja ole mahdollista näihin aikoihin lisätä.

Pääradan ratatyöt heijastuvat VR lähiliikenteen R-, D- ja G-junien aikatauluihin. Helsingin ja Tampereen välillä kulkevien R-junien lähdöt aikaistuvat noin 15 minuuttia, pois lukien myöhäisilta. Helsingin ja Riihimäen välillä kulkevien D-junien lähdöt taas aikaistuvat pääosin 10–25 minuuttia. Myös Riihimäen ja Lahden välillä kulkevien G-junien lähtöaikoihin tulee muutoksia, jotta työmatka- ja vaihtoyhteydet säilyvät sujuvina.