Raidepuolue

View Original

Liittojohtaja huolissaan konduktöörien kohtalosta

HSL:n lähiliikenteen VR:n operoimissa Flirt-junissa työskentelee noin 300 konduktööriä. Motiivi-lehti kysyi Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtajalta Teppo Järnstedtiltä, mitä kilpailuttaminen ja operaattorin mahdollinen vaihtuminen tarkoittaa konduktöörien kannalta.

- Moni asia riippuu siitä, millaisen tarjouspyynnön HSL jättää. Toistaiseksi ei ole varmuutta edes siitä, säilyvätkö konduktöörit lähijunissa, ja jos säilyvät, mikä on heidän työnkuvansa.

Lehti muistuttaa, että lähiliikenteen konduktöörien tehtävät muuttuivat kertaheitolla viime vuoden kesäkuussa, jonka jälkeen heiltä ei ole enää voinut ostaa lippua. Nykyään konduktöörit partioivat pareittain junissa ja ohjaavat sekä opastavat matkustajia ja voivat poistaa liputtomat matkustajat.

Järnstedt arvioi, ettei lähiliikenteen konduktööreistä luovuta kokonaan, mutta että tehtäviin saattaa tulla isoja muutoksia.

- Suotavaa olisi, että he saisivat lipun tarkastusmaksun kirjoitusoikeuden.

Järnstedt pitää tärkeimpänä sitä, että jos operaattori vaihtuu, siirtyy henkilöstö kilpailun voittaneelle liikenteenharjoittajalle liikkeenluovutuksella. HSL on linjannut näin alustavasti.

- Toinen kynnyskysymys on, että yhtiö noudattaa alalle neuvoteltuja työehtosopimuksia.