Lehti: Pääradalla on Suomen kasvun tulppa Tampereen pohjoispuolella

Lehti: Pääradalla on Suomen kasvun tulppa Tampereen pohjoispuolella

Professori Jorma Mäntynen vaatii Aamulehdessä päärata on rakennettava vähintään kaksiraiteiseksi Ouluun saakka. Helsingistä Ouluun kulkeva päärata muuttuu nyt yksiraiteiseksi noin viisi kilometriä Tampereen pohjoispuolella.

Mäntysen mukaan kolmas raide Tampereelta Riihimäelle on myös välttämätön.

- Sekään ei yksin riitä ratkomaan junaliikenteen haasteita ja estämään myöhästymisiä. Päärata on Suomen juna- ja henkilöliikenteen runkoputki, johon liittyy monta pienempää tärkeää linjaa.

- Vasta kun rata rakennetaan kaksiraiteiseksi Ouluun saakka, kapasiteettiongelmista, aikataulujen pettämisestä ja liikenteen hidasteluista päästään eroon.

Lehti kertoo, että ennusteiden mukaan henkilöliikenne pääradalla tulee vähintään kaksinkertaistumaan vuoteen 2030 mennessä.

Tutkimus: Juna on ylivoimaisesti vihrein kulkuneuvo

Tutkimus: Juna on ylivoimaisesti vihrein kulkuneuvo

Vuoden pyöräilyteko on pyörien kuljettaminen lähijunissa

Vuoden pyöräilyteko on pyörien kuljettaminen lähijunissa