Raidepuolue

View Original

Liikennevirasto: Kolmannen raiteen jatkaminen Tampereelle maksaa noin 670 miljoonaa

Liikennevirasto on selvittänyt Riihimäen ja Tampereen välisen rataosan keskeisimmät kehittämistarpeet. Tulevaisuudessa matkamäärien ennustetaan kasvavan merkittävästi.

Virasto toteaa, että Helsingin ja Tampereen väli on henkilöliikenteessä koko osuudeltaan maan vilkkain.

- Kuljetusvirrat myös Hämeenlinnan ja Tampereen välillä ovat merkittävät.

Selvityksen mukaan vuoteen 2040 mennessä tarvitaan kolmatta raidetta, jos lisätään kaukoliikennettä sekä taajama- ja lähijunia sekä turvataan tavaraliikenteen toimintaedellytykset.

- Tampereen päässä tulevaisuudessa toimiva lähijunaliikenne tarvitsee myöhemmin neljättä raidetta. Välin kehittämistä voi vaiheistaa toteuttamalla ensin ohituspaikkoja ja tämän jälkeen lisäraiteita niitä vaiheistaen. Tällöin liikennettä voi lisätä vaiheittain.

Tarkastelujen mukaan radan oikaiseminen siten, että tavanomaisilla junilla olisi mahdollisuus kulkea Riihimäen ja Tampereen välillä nykyistä pidemmällä matkaa 200 km/h, lyhentäisi matka-aikaa 6 minuuttia.

- Vaihtoehtoisesti geometrian parantaminen siellä, missä se olisi mahdollista nopeudelle 220 km/h, lyhentäisi matka-aikaa 9 minuuttia ja vastaavasti 250 km/h vaikutus olisi 11 minuuttia. Radan oikaisuja tulisi rataosalle moniin eri kohtiin. Kuitenkaan kohtia, joissa vaikutukset esimerkiksi rakennettuun ympäristöön olisivat hyvin merkittäviä, ei ole sisällytetty tarkasteluihin.

Koko tarkastellun välin kolmannen raiteen kustannusarvio on noin 670 milj. euroa. Lempäälän ja Tampereen välisen neljännen raiteen kustannusarvio on noin 130 milj. euroa. Mikäli näiden päälle huomioitaisiin nopeustason nosto esimerkiksi tasoon 200 km/h, olisivat kehittämisen kustannukset yhteensä noin 1 mrd. euroa.