Raidepuolue

View Original

Yksityisellä junayhtiöllä valmius käynnistää lähijunaliikenne kahdessa vuodessa

Suomen uusi hallitus tukee alueellisen lähijunaliikenteen käynnistymistä tällä eduskuntakaudella. Hallitusohjelmaan on kirjattu alueille ja kunnille oikeus hankkia itse tarvitsemansa lähijunaliikenne.

Yksityisessä omistuksessa oleva Suomen Lähijunat Oy kaavailee uutta lähijunaliikennettä eri puolille Suomea ja kertoo pystyvänsä aloittamaan liikennöinnin kahdessa vuodessa siitä, kun kunnat ja alueet tekevät periaatepäätöksensä lähijunista.

– Hallitus ehtii hyvin tehdä tarvittavat lakimuutokset tässä ajassa. Kunnat ja alueet voivat siis tehdä periaatepäätöksensä nyt ja saada hankkeet käyntiin, Antero Alku Suomen Lähijunat Oy:stä arvioi.

Suomen Lähijunat Oy hankkii VR-Group Oyj:lta käytöstä poistettuja junarunkoja ja kunnostaa ja modernisoi ne liikennekelpoisiksi. Yhtiön tavoitteena on aloittaa liikennöinti Uudenkaupungin ja Salon välillä vuoden 2025 aikana. Keskustelu junaliikenteestä on pitkällä kahdesta muusta reitistä.

Tähän asti lähijunaliikennettä ovat saaneet hankkia vain pääkaupunkiseudun kunnat. Jatkossa muualla Suomessa kunnat ja alueet saavat itse suunnitella ja tilata junaliikenteen palveluita.

– Muutos on merkittävä parannus alueiden ja kuntien kehittämiselle sekä elinvoimaisuudelle. Kaikenlainen maankäyttö, asuminen ja liiketoiminta, tarvitsevat liikennepalveluita.

Oikeus järjestää itse lähijunaliikenne tuo kaikkialle Suomeen ne mahdollisuudet ja edut, joista on saanut nauttia toistaiseksi vain pääkaupunkiseutu nopeana, sujuvana ja suosittuna vaihtoehtona.

– Raiteet ja radat ovat jo olemassa. Nyt ne voivat muuttua maankäytön mahdollisuuksien rajoittajasta erittäin edulliseksi hyödyksi ilman kunnille itselleen mahdottomia investointeja. Oikeus ja mahdollisuus järjestää lähijunia edistää myös ilmastonmuutoksen hillintää myönteisellä tavalla.

Valmiin radan käyttämien vähentää kuntien menoja teiden rakentamisessa ja asukkaiden menoja liikkumisessa. Juna kuluttaa energiaa tieliikennettä vähemmän ja maksaa vähemmän kuin autoilu. Lisäksi se on palvelualueellaan tieliikennettä nopeampaa ja laadullisesti mukavampaa liikkumista.