Raidepuolue

View Original

Väylävirasto tekee koeajoja Pori-Mäntyluoto -radalla

Väylävirasto on asentanut Pori-Mäntyluoto –radalle erilaisia ratapölkkyjä, joiden vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään testataan koeajoilla 26.-27.11.

- Koeajot lisäävät liikennettä rataosalla. Molempina päivinä ajetaan viisi edestakaista ajoa Porista Mäntyluotoon klo 8.50-18 välisenä aikana. Ulasoorin tasoristeykseen tulee koeajojen ajaksi valvontaa, Väylä kertoo tiedotteessaan.

Rataosalle asennettuja ratapölkkyjä on kolmea leveyttä ja niissä on joustorakenne. Näiden synteettisten ratapölkkyjen lisäksi testeissä on joustavilla pohjaimilla varustettuja betoniratapölkkyjä. Koeajot tehdään 48 vaunun raskaalla kuormatulla junarungolla, jolloin junan kokonaispainoksi tulee noin 4300 tonnia. Nopeutena on 50 km/h ja 70 km/h.

- Koeajojen alustavat testitulokset saadaan alkuvuodesta 2021, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin toteaa.

Väylävirasto on asettanut tärinäherkille alueille nopeusrajoituksia raskaalle junaliikenteelle. Joulukuun puolivälistä lähtien 50 km/h nopeusrajoitukset voidaan junien kulunvalvontajärjestelmässä asettaa koskemaan yli 2500 tonnin junia, joissa on kuormattuja itäisen yhdysliikenteen vaunuja. Järjestelyä testataan joulu-tammikuun ajan, jonka jälkeen muutos on tarkoitus ottaa pysyvästi käyttöön.

- Nopeusrajoituksia ei juurikaan voida enää lisätä ilman, että ne heikentävät tavara- ja henkilöliikenteen kuljetuksia. Pitkän tähtäimen ratkaisuja etsitään sekä radan rakenteesta että kaavoituksesta.

(Kuvituskuva: VR)