Väylä: Uudenkaupungin rata saa sähköt
Väylävirasto kertoo, että Turun ja Uudenkaupungin välisen junaradan sähköistys on loppusuoralla. Sähköradan jännitteet kytketään päälle maanantaina 19. heinäkuuta. Viimeistelytöiden ja testausten jälkeen rata annetaan sähkövetoisen liikenteen käyttöön vuoden 2021 loppuun mennessä. Sähköistyksen myötä rautateitse kulkevien kuljetusten kustannukset pienenevät ja vaarallisten aineiden kuljetusriskit poistuvat.
Loppukesän ja syksyn aikana hankkeessa tehdään viimeistelytöitä ja käyttöönottoon liittyviä koeajoja.
Sähköistyksen myötä rautateillä kulkevien kuljetusten kustannukset pienenevät, kun sähköveturia ei enää tarvitse vaihtaa dieselvetoiseen Turun ratapihalla. Jatkossa suurin osa tavaraliikenteestä voidaan liikennöidä suoraan määränpäähän sähköveturilla, mikä lisää rautatielogistiikan energiatehokkuutta ja logistiikkaketjun toimivuutta kokonaisuudessaan. Vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvä turvallisuus- ja ympäristöriski ratapihalta poistuu sähköistyksen myötä.
Sähköistyksen myötä rautatieympäristöön ilmestyy uusi vaaraelementti: 25 000 voltin jännite. Sähköradan jännite on aina päällä: silloinkin, kun junaa ei ole näkyvissä.
- Sähköradan johtimien tai niitä kannattavien putkirakenteiden koskettaminen tai lähestyminen on aina hengenvaarallista. Rautatiealueella liikkuminen on vaarallista ja sakon uhalla kielletty, lukuun ottamatta matkustajalaitureita ja muita luvallisia kulkuteitä, hankkeen projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta toteaa.
Autoilijoita ja tiellä liikkuvia nosturien kuljettajia pyydetään huomioimaan, että kuorma tai nosturin puomi ei sähköradan tasoristeyksessä ylitä tieliikenneasetuksen sallimaa korkeutta.
Väyläviraston hankkeessa sähköistettiin Turku–Uusikaupunki–Hangonsaari -rataosuus ja tehtiin sähköistykseen liittyviä ratatöitä. Lisäksi hankkeessa rakennettiin Hangonsaareen kohtausraide, joka mahdollistaa sähkövetoisten junien joustavan liikennöinnin. Sähköistys on rakennettu Uudenkaupungin tehtaiden satamaraiteistolle siten, että koko rataosan junaliikenne on mahdollista jatkossa toteuttaa sähkövetureilla. Hankkeen kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa.
(Kuvituskuva: Väylävirasto)