Raidepuolue

View Original

Väylä: Tasoristeysten parantamistyö etenee sadan vuosivauhdilla

Väylä kertoo, että vuoden 2010 alussa tasoristeyksiä oli 3376. Kuluvan vuoden alussa tasoristeyksiä oli valtion rataverkolla vielä 2594, joista 712 oli varustettu varoituslaitoksella ja 1882 oli vartioimattomia. Tasoristeysten parantamistyö on edennyt viime vuosina 100 tasoristeyksen vuosivauhdilla.

Mutta onnettomuustilastot eivät osoita täysin samaan suuntaan. Tasoristeysonnettomuuksia tapahtui 2000-luvun alussa vuosittain keskimäärin 50, nyt noin 20. Esimerkiksi vuonna 2000 onnettomuuksia oli 52, vuonna 2019 ja 2020 niitä oli 16.

- Tänä vuonna onnettomuuksia on ollut jo 25, mikä on hyvin huolestuttavaa. Eli vaikka tasoristeysten määrä on vähentynyt, niin onnettomuuksien määrä saattaa vuosittain vaihdella huomattavasti, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoo.

Väylävirasto aloitti vuonna 2018 tasoristeysten poisto- ja parantamisohjelman.

- Viisivuotista ohjelmaa ohjaa riskiperusteisuus eli aloitimme poistot ja parantamisen olosuhteiltaan huonoimmista tasoristeyksistä. Lisäksi mukana on alueellinen näkökulma: lähekkäin olevista tasoristeyksistä yhden olosuhteita parannetaan ja liikenne ohjataan sitä kautta ja muut tasoristeykset poistetaan, liikenneturvallisuusasiantuntija Jarmo Koistinen sanoo.

Ohjelman puitteissa Väylävirasto poistaa 241 tasoristeystä ja parantaa 114 tasoristeyksen olosuhteita. Lisäksi asennetaan 84 tasoristeyslaitosta (puomilaitos, valo- ja äänivaroituslaitos tai tasoristeysvalo). Yhteensä ohjelman puitteissa poistetaan tai parannetaan tasoristeysten turvallisuutta 439 tasoristeyksessä.

Pandemiasta johtuen tärkeitä asukkaiden kuulemisia ei ole päästy pitämään toivotulla tavalla, joten kaikkia vuodeksi 2021 suunniteltuja kohteita ei olla päästy toteuttamaan ajallaan. Toteutus siirtyy seuraaville vuosille. Pandemiasta huolimatta Toijala-Valkeakoski on välille asennettu 19 kpl tasoristeysvaloja. Lisäksi eri puolelta rataverkkoa on poistettu 30 tasoristeystä.

Tasoristeysturvallisuuden parantaminen jatkuu. Valtakunnallisessa 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa linjataan mm. liikennejärjestelmän tavoitteita, rahoitusta ja rahoituksen kohdentamista. Rataverkolla yhtenä toimenpiteenä on tasoristeysturvallisuus, jonka parantamisen vuosittaisiksi kustannuksiksi todetaan n. 15-20 milj. euroa vuodessa.

Vuonna 2022 Väylävirasto poistaa edelliselle vuodelle suunniteltuja kohteita sekä uusia kohteita ja parantaa suuren määrän tasoristeyksiä.

- Suunnitelmamme mukaan yhteensä 110 tasoristeystä suljetaan ja korvataan muilla tieyhteyksillä, 16 uutta puolipuomilaitosta rakennetaan, kolme valo- ja äänivaroituslaitteistoa asennetaan sekä 37 tasoristeyksen olosuhteita parannetaan.

Katso missä kohteet sijaitsevat ja miten työt etenevät: https://vayla.fi/vaylista/rataverkko/tasoristeykset/tasoristeyspalvelu

Parannetut olosuhteet ja turvalaitteet lisäävät merkittävästi turvallisuutta. Tärkein turvallisuustekijä on kuitenkin tienkäyttäjän valppaus: juna ei voi väistää.