Raidepuolue

View Original

Väylä suunnittelee tärinänopeusrajoituksia rautateillä

Väylä on saanut runsaasti asiakaspalautetta raskaan junaliikenteen aiheuttamasta tärinästä. Laajojen selvitysten perusteella Väylä on laskemassa raskaan junaliikenteen nopeutta tärinän vähentämiseksi.

Rautateitse tapahtuva Venäjän ja Suomen satamien välinen transitoliikenne on lisääntynyt viime vuosina. Vainikkalasta Porin Tahkoluotoon ja Hangon Koverhariin alkaneet kuljetukset ovat tuoneet Porin ja Hangon satamiin ja elinkeinoelämälle merkittävää uutta toimintaa. Vartiuksesta Kokkolaan ja Raaheen tulevat kuljetukset ovat jatkuneet likipitäen ennallaan, kuten Vainikkalasta Kotkan suuntaan tulevat kuljetukset.

Osa transitoliikenteestä aiheuttaa tavanomaista suurempaa tärinää, mikä on aiheuttanut häiriötä radanvarrella asuville. Etenkin yöaikaan tapahtuva liikenne on koettu häiritsevänä. Nopeusrajoituksia on asetettu erityisen tärinäherkille alueille Oulun ja Kouvolan ympäristöön. Tahkoluodon ja Koverharin satamiin alkaneen raskaan transitoliikenteen myötä Porin ja Lohjan seuduilla on ilmennyt tärinästä aiheutuvaa häiriötä.

Väylä on viime vuoden aikana selvittänyt tärinän syitä ja mahdollisia korjaavia toimenpiteitä laajoilla koeajoilla sekä lähes sadan kiinteistökohteen mittauksilla. Elokuussa 2019 Porin seudulla järjestetyt koeajot olivat laajimmat Suomessa koskaan tehdyt.

Itäisen yhdysliikenteen raskaiden tavarajunien normaali nopeus kuormattuna on 60-70 km/h. Koeajojen perusteella havaittiin, että laskemalla nopeus 50 km/h saadaan tärinää vähennettyä. Koeajoissa havaittiin, että tärinän voimakkuuteen vaikuttavat maaperä sekä rakennustapa muiden tekijöiden ohella.

Tärinän vähentämiseksi Väylä on asettamassa nopeusrajoituksia pahimmille tärinäalueille. Rajoitukset huomioivat asumisviihtyvyyden, mutta samalla mahdollistavat junaliikenteen toimivuuden.

Rajoitusalueet on suunniteltu huomioiden asukastiheys alle 300 metrin etäisyydellä radasta, maapohja sekä radan liikennöitävyys. Rajoitukset tulevat koskemaan yli 3000 tonnin painoisia junia.

Ennen nopeusrajoituksen asettamista Väylä kuulee vielä liikennöitsijöitä ja kuntia. Lopulliset päätökset rajoituksista tehdään lausuntokierroksen jälkeen. Tavoitteena on saada nopeusrajoitukset voimaan maaliskuun lopussa, kun säännöllisen liikenteen aikataulut muuttuvat.

Väylä esittää alueelle nopeusrajoituksia yli 3000 t junille Lohjan-Vihdin seudulla. Nopeutta lasketaan 50:een km/h Lohjalla yhteensä 4,5 km matkalla ja Vihdin Nummelassa sekä Ojakkalassa kilometrin matkalla.

Rajoitus alkaa, kun junan veturi saapuu rajoitusalueelle ja päättyy, kun viimeinen vaunu poistuu rajoitusalueelta.