Väylä: Rataverkolla haastava kelirikko
Väylävirasto kertoo, että erityisesti rataverkolla liikennehaittoja aiheuttavaa routimista esiintynee selvästi edellisvuosia enemmän.
Tavanomaista kylmempien ja pidempien pakkasjaksojen myötä routasyvyys on rataverkolla maaliskuun alkupuolella noin 0,1–0,15 metriä syvemmällä kuin kertaakaan vuoden 2013 jälkeen. Nopeusrajoituksia tai tehostettuja kunnossapitotoimenpiteitä aiheuttavaa routimista ennakoidaan rataverkolle ilmenevän enimmillään noin 54–75 raidekilometrin matkalla.
Liikennehaittojen arvioidaan olevan laajimmillaan huhti-toukokuun vaihteessa. Pääosa routimishaitoista kohdistuu rataosuuksille, joilla ratarakenteen paksuus on selvästi alimitoitettu ja rakenteen kuivatus toimii heikosti eli perusparannustoimenpiteitä odottaville rataosuuksille.
Osa talvikauden tilapäisistä nopeusrajoituksista voi aiheutua normaalin junaliikenteen myötä kasvavien kuormituskertojen tai ratarakenteen kunnon heikentymisen takia lisääntyvistä raidegeometrian muutoksista, joten routiminen ei ole nopeusrajoitusten ainoa syy.
- Ennusteen mukaiseen hieman haasteelliseen routakevääseen on varauduttu. Routatilanteen muutoksien tarkkailu on jatkuvaa ja kunkin rataosan kunnossapitäjä pyrkii siihen, että tarvittavat kunnossapitotoimet suoritetaan oikea-aikaisesti, jotta nopeusrajoitusten asettamista voitaisiin välttää tai minimoida sekä määrältään että ajalliselta kestoltaan, radan geometrian asiantuntija Aki Hirvaskari Väylävirastosta toteaa.