Väylä: Pysäyttävän huonot vitsit muistuttavat vakavasta aiheesta tasoristeyksessä
Kansainvälisenä tasoristeyspäivänä 6.6. käynnistyy kolmivuotinen tasoristeyskampanja. Kampanjan teemana on pysäyttävän huonot vitsit, joiden ei kuulukaan naurattaa. Tavoitteena on muistuttaa tienkäyttäjiä toimimaan turvallisesti tasoristeyksissä. Suomessa tapahtuu vuosittain keskimäärin parikymmentä tasoristeysonnettomuutta.
Mikä on Suomen huonoin parkkipaikka? No, se on tietenkin tasoristeys!
Kampanjavideolla stand up -koomikko joutuu kiusalliseen tilanteeseen lavalla toistaessaan tasoristeysaiheisia vitsejä, jotka eivät saa odotettua vastaanottoa. Yleisön hiljaisuus ja koomikon nolostunut ilme alleviivaavat viestin tärkeyttä: tasoristeyksissä varovaisuus on elintärkeää.
- Päätimme lähestyä aihetta uudesta näkökulmasta, jotta ihmiset pysähtyisivät miettimään asiaa. Vaikka kampanjassa teemaa käsitellään komiikan kautta, vitsit ovat tarkoituksella tehty huonoiksi eikä niiden pitäisikään naurattaa, vaan pikemminkin korostaa aiheen vakavuutta, turvallisuusasiantuntija Kaisa-Elina Porras Väylävirastosta toteaa.
Vuosittain useita tasoristeysonnettomuuksia
Suomen tasoristeyksissä tapahtuu keskimäärin 13–29 onnettomuutta vuodessa. Traficomin vuonna 2019 teettämän tutkimusten mukaan väkilukuun suhteutettuna Suomessa tapahtuu enemmän tasoristeysonnettomuuksia kuin muissa Pohjoismaissa.
Viimeisten kahden vuoden aikana tasoristeysonnettomuuksien määrä on kuitenkin ollut poikkeuksellisen alhainen. Vähenevästä trendistä huolimatta tasoristeysonnettomuudet ovat edelleen yksi rautatiejärjestelmämme suurimmista turvallisuusriskeistä.
- Jokainen tasoristeysonnettomuus on tragedia. Onnettomuudella voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia onnettomuuden osallisille, osallisten läheisille ja tapahtuman silminnäkijöille. Lisäksi ne voivat vaikuttaa laajemmin rautatieliikenteeseen aiheuttaen liikennehäiriöitä sekä mahdollisesti vahinkoa kalustolle ja infralle, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Anne Silla kertoo.
Miten tasoristeysturvallisuutta voidaan parantaa?
Tasoristeysturvallisuutta voidaan lisätä poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Suomessa valtion rataverkon pääradoilla on tällä hetkellä 2 468 tasoristeystä, joista vuosittain kymmeniä joko poistetaan kokonaan tai parannetaan. Väylävirasto pyrkii erityisesti poistamaan vaarallisimpia tasoristeyksiä, joissa on esimerkiksi huonot näkemät.
- Vuonna 2017 käynnistimme yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tasoristeysten parantamisohjelman, jonka tavoitteena oli alun perin parantaa tai poistaa 65 tasoristeystä, työn edetessä kohdelista on kuitenkin laajentunut yli 500 tasoristeykseen, Porras pohtii.
Vaikka tasoristeyksien poistaminen on yksi merkittävimmistä ratkaisuista tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi, tienkäyttäjät voivat omalla toiminnallaan edistää turvallisuutta. Tasoristeysonnettomuuden taustalla on usein tarkkaavaisuuden puute, joten tasoristeysten kohdalla tulee olla erityisen valppaana.
- Vastuu on aina radan ylittäjällä. Jokaisen ajoneuvolla liikkuvan radanylittäjän on hidastettava nopeuttaan niin, että kykenee tekemään oikean havainnon radan liikenteestä, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo sanoo.
- Juna ei pysty väistämään ja sen pysähtymismatka on aina useita satoja metrejä. Jokaisen tienkäyttäjän on tärkeää olla valppaana tasoristeyksissä, jotta onnettomuuksia ei tapahtuisi, VR:n liikenneturvallisuusjohtaja Nelly Rontti-Abubakar muistuttaa.
Hidastaminen ennen tasoristeystä voi olla päivän tärkein teko. Kampanjan päätössanoma tiivistää tämän ytimekkäästi: ”Ei sen kuulukaan naurattaa, tasoristeys on vakava paikka. Hidasta ja pysähdy tarvittaessa.”
Tasoristeyskampanja on toteutettu yhteistyössä Väyläviraston, Traficomin, Liikenneturvan, Poliisin, Suomen Tieyhdistys ry:n, Suomen autokoululiitto ry:n, VR:n sekä Nuorisotyö raiteilla-hankkeen kanssa.
Miten voit ylittää tasoristeyksen turvallisesti?
Varmista, ettei junaa ole tulossa: katso vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan. Kuunteleminen on tärkeää tasoristeyksissä!
Unohda puhelin ja muut ärsykkeet ratin takana.
Alenna nopeutta risteystä lähestyessäsi, pysähdy tarvittaessa ja noudata pysähtymismerkkiä.
Älä ylitä rataa, jos juna lähestyy, varoituslaitteet hälyttävät tai puomi on alhaalla tai laskeutumassa.
Odota puomien nousemista ja valon vaihtumista sekä varmista ettei junia tule kummastakaan suunnasta.
(Kuvituskuva: Pekko Oksanen)