Raidepuolue

View Original

Väylä: Maaperän vahvistaminen alkaa Purolan ja Nuppulinnan välillä

Väylävirasto kertoo, että Purolan ja Nuppulinnan välisen rataosuuden lisäraiteiden rakentamista edeltävä maan esikuormitus alkaa syyskuun viimeisellä viikolla. Tulevien raiteiden kohdille rakennettavat koepenkereet nopeuttavat pohjamaan painumista. Onnistunut esikuormitus voi korvata raskaampia pohjanvahvistusmenetelmiä.

Purolan ja Jokelan välille vuosina 2024–2028 rakennettavat lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Purolan ja Nuppulinnan välillä lisäraiteet tulevat sijoittumaan nykyisten raiteiden molemmin puolin, ja Nuppulinnasta Jokelaan ne sijoittuvat nykyisten raiteiden itäpuolelle.

Alueen esirakentaminen alkoi yksityisteiden rakentamisella viime tammikuussa. Nyt esirakentaminen jatkuu maata kuormittavien esikuormituspenkereiden rakentamisella. Esikuormituspenkereiden aiheuttamaa maapohjan painumista seurataan tarkasti enintään kahden vuoden ajan. Seuranta kertoo, onko esikuormitus ollut riittävä menetelmä maaperän vahvistamiseksi. Maaperän tiivistäminen on tarpeen, sillä lisäraiteet ja niillä kulkeva junaliikenne aiheuttavat suuren kuormituksen.

Onnistunut esikuormitus säästää kustannuksia ja vähentää häiriöitä

Esikuormituksen ja muiden pohjanvahvistusmenetelmien tavoitteena on estää painumia valmiissa radassa. Maaperän raiteiden alla tulee olla vakaa.

- Esikuormittamisella voidaan usein korvata muita pohjanvahvistusmenetelmiä, kuten paalulaattojen ja pilaristabiloinnin käyttöä. Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia ja vähentää rakentamisen tuomia haittoja lähialueen asukkaille, kun paalutusten ja pontitusten tarve vähenee, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta toteaa.

Purolan ja Nuppulinnan välillä tehdään perustuksia uusille sähköratapylväille. Nykyiset paaluttamattomat sähkörataperustukset saattavat mennä vinoon rakentamisen aikana. Se voisi muuttaa ajolankojen asemaa ja sitä kautta aiheuttaa häiriöitä liikenteelle. Urakassa rakennetaan perustuksia uusille sähköratapylväille.

Purolan ja Jokelan välillä on käynnissä ratasuunnitelman laatiminen. Väylävirasto järjestää yleisötilaisuuden koskien Purolan ja Jokelan välisen alueen ja Tyynelän alikulun rautatiealueen muutoksia marraskuussa 2024.