Väylä: Joensuun ratapihan rakentaminen alkaa
Väyläviraston Joensuun ratapihan parannushankkeen urakoitsijaksi on valittu avoimessa kilpailutuksessa NRC Group. Urakan sopimushinta on noin 38,5 miljoonaa euroa. Työt alkavat toukokuun alussa koko ratapihan alueella ja valmista on vuoden 2023 lopulla.
Joensuun ratapiha uudistetaan hankkeessa lähes täysin. Parannus ulottuu turvalaitteista ja valaistuksesta matkustajalaitureihin asti. Urakkaan sisältyy Kontiolahteen ja Nurmekseen kulkevan, Pielisjoen ratasillan pohjoispuoleisen, radan erkanemisvaihteen muutos lyhyestä vaihdetyypistä pitkäksi. Uusi pitkä vaihdetyyppi mahdollistaa suuremmat nopeudet, mikä helpottaa raskaiden tavarajunien matkaa pohjoiseen.
- Olemme tyytyväisiä, että rakennustyöt pääsevät pitkän valmistelu- ja suunnitteluvaiheen jälkeen toden teolla käyntiin ja hankeen toteutus alkaa konkreettisesti näkyä, projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta sanoo.
- Tilaajan tavoitteiden mukaisesti korostamme niin henkilöliikenteen kuin työntekijöidemme turvallisuutta, rakentamisen aikaisen liikenteen sujuvuutta sekä kokonaisvaltaista laaturakentamista heti urakan alusta asti, rakennuspäällikkö Pasi Kiiski NRC Groupista toteaa.
Joensuun Sulkulahden tavararatapihalle rakennettava nykyaikainen sammutusvesijärjestelmä parantaa ratapihan turvallisuutta. Siihen sisältyvät uusi sammutusvesiasema ja -verkosto sekä pelastusteiden rakentaminen molemmin puolin ratapihaa.
Ensimmäisten töiden joukossa rakennetaan ratasähkön virransyötön ohituskaapeli rakentamisvaiheen tarpeisiin. Sulkulahden tavararatapihaa jatketaan pian etelän suuntaan noin 250 metriä ja sen yhteyteen rakennetaan uusi liikenteenhoitoraide. Samoihin aikoihin alkaa henkilöaseman laitureiden uusiminen nykyaikaisiksi.
Työt vaikuttavat asemalla liikkumiseen. Töiden aikana junat kulkevat raiteelta 3 ja asema-alueen kahdesta ylikulkukäytävästä vain toinen on käytössä.
Joensuun ratapihan rakentamisen aikana voi asema-alueella liikkua vain rajatusti.
- Töiden ensimmäisessä vaiheessa puretaan raiteet 1 ja 2 sekä niille johtavat vaihteet, tehdään maaleikkauksia sekä pintamaan poistoa, Matilainen sanoo.
Raiteet 1 ja 2 on suljettu junaliikenteeltä ajalla 3.5.–23.8. Saapuvat ja lähtevät henkilöjunat käyttävät tuona aikana raidetta 3. Raiteelle 3 kulku tapahtuu uutta parkkitaloa vastapäätä sijaitsevan ylikulkukäytävän kohdalta. Oikea kulkureitti on merkitty asema-alueelle aitauksin sekä nuoliopastein. Asemalla liikkuvien tulee seurata opasteita ja noudattaa varovaisuutta.
Asemarakennuksen edusta laitureineen muuttuu työmaa-alueeksi viikolla 18 eli 3. toukokuuta alkavalla viikolla. Asemarakennuksen kohdan ylikulkukäytävä välilaiturille on suljettu. Lippuautomaatti asemarakennuksen ulkopuolella on käytössä normaalisti.
Työmaaliikenne asema-alueen rakennustyömaalle kulkee etelässä Itäranta 14:n ja 16:n välistä sekä pohjoisessa uuden parkkitalon ja linja-autolaitureiden takaa.
(Kuva: Jetro Matilainen)