Raidepuolue

View Original

VR:n kaukoliikenteessä tehtiin 10,1 miljoonaa matkaa tammi-elokuussa

VR on panostanut paljon asiakaskokemuksen parantamiseen ja digitaalisiin palveluihin. Tämä näkyy kotimaan kaukojunaliikenteen tasaisesti kasvavissa matkustajamäärissä. Suomalaiset luottavat yhä enemmän junamatkustamisen helppouteen ja mukavuuteen.

Yhä useammat valitsevat junan erityisesti vapaa-ajan matkoihin, mutta nyt arjen työmatkaliikenne on kasvattanut suosiotaan. Rataverkon kunnossapito on edellytys toimivalle raideliikenteelle, mutta kesällä tehdyt ratatyöt lisäsivät merkittävästi junien myöhästymisiä ja vaikuttivat negatiivisesti sekä asiakaskokemuksen että matkamäärien kehitykseen.

Kaukoliikenteen junien käyttöaste oli elokuussa 48 prosenttia eli ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolella matkustaminen onnistuu väljästi ja mukavasti. Elokuussa tapahtumajunat esimerkiksi Blockfesteilta Tampereelta ja PMMP:n konserteista Helsingistä saavuttivat suuren suosion.

Matkanjälkeisen asiakaskyselyn mukaan erityisesti konduktöörin kanssa asiointi ja lipun ostaminen koetaan helpoksi ja miellyttäväksi. Matkustusmukavuus ja matkanaikainen tiedottaminen saavat kiitosta. Elokuussa suositteluindeksi (NPS) oli 46 (45 vertailukaudella).

- Lähes 95 % junalipuista myydään digitaalisissa kanavissamme, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula toteaa.

- Asiakkaat arvostavat helppoa ja nopeaa digitaalista palvelukanavaa, joka tarjoaa ajantasaista tietoa matkustamiseen liittyen. Esimerkiksi Radalla-osiot vr.fi:ssä ja VR Matkalla -sovelluksessa keräävät kiitoksia asiakkailtamme. Palveluiden laatu on meille erittäin tärkeää. Jatkamme niiden kehittämistä yhdessä asiakkaiden kanssa. Palvelukehityksemme tukena onkin aktiivinen asiakasyhteisö, jolloin asiakkaidemme tarpeet tulevat aidosti huomioiduksi.

VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat elokuussa noin 2,2 miljoonaa tonnia, mikä on 13 % enemmän verrattuna viime vuoteen. Vuoden 2024 tammi-elokuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa noin 15,1 miljoonaa tonnia, mikä on noin 3 % vähemmän kuin edellisenä vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Alkuvuonna volyymeja painoivat merkittävästi poliittiset työtaistelut ja vaikeat talviolosuhteet. Tavaraliikenne on riippuvainen raskaan teollisuuden sykleistä ja teollisuuden yleisesti heikentyneet näkymät, etenkin metsäteollisuudessa, vaikuttavat suoraan tavaraliikenteen kysyntään.

Ratatyöt aiheuttivat suurimman osan myöhästymisistä

Rataverkon huono kunto heikentää junaliikenteen täsmällisyyttä ja toimintavarmuutta, mistä kärsivät niin matkustajat kuin tavarakuljetuksia tarvitsevat yrityksetkin. Junien täsmällisyys on keskeinen tekijä matkanaikaisessa asiakaskokemuksessa.

Elokuussa kaukoliikenteen junien täsmällisyys oli 84 %, kun täsmällisyyttä mitataan viiden minuutin tarkkuudella. Myöhästymisistä yli puolet (60 %) johtui radasta johtuvista syistä, kuten ratatöistä tai vaihde- ja sähkövioista. Radan kunnosta ja ylläpidosta vastaa Väylävirasto. Noin viidennes (20 %) myöhästymisistä aiheutui VR:stä johtuvista syistä ja loput (20 %) muista syistä, kuten ilkivallasta.

VR:n lähiliikenteessä heinäkuun täsmällisyys oli 95 %. Myöhästymisistä 43 % johtui radasta aiheutuvista syistä, 48 % muista syistä ja 9 % VR:stä johtuvista syistä.