VR: Toukokuussa 1 155 000 kaukoliikenteen matkustajaa
Toukokuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 155 000 matkaa, noin 119 % enemmän kuin vuoden 2021 huhtikuussa ja vain 3 % vähemmän kuin vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat toukokuussa 24 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,5 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–toukokuussa on tehty 4,42 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 12,5 miljoonaa tonnia.
Eniten matkustus kasvoi maaliskuusta huhtikuuhun verrattuna Helsingin ja Tampereen (+218 %), Helsingin ja Vaasan välillä (+170 %) sekä Helsingin ja Seinäjoen välillä (+142 %).
- Matkustajamäärät jatkavat vahvasti nousujohteisina. Mahdollistamamme hiilineutraali tapa matkustaa on ilmiselvästi entisestään houkuttelevampi. Bensiinin hinnan nouseminen ja sen saama iso julkisuus on varmastikin vaikuttanut siihen, että matkustajamme on arvioineet junamatkustamisen myös taloudellisesti kannattavammaksi, vt. toimitusjohtaja Topi Simola sanoo.
VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat toukokuussa 24 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,5 (3,3) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat toukokuussa 4 % ja kansainvälinen liikenne 62 % viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna tammi-toukokuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 12,5 (15,4) miljoonaa tonnia, joka on noin 19 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Idän liikenteen lopettaminen jatkuu edelleen asteittain vuoden loppuun mennessä.
Toukokuun täsmällisyys oli matkustajaliikenteen kaikissa toiminnoissa erinomainen. Kaukoliikenteen toukokuun täsmällisyys oli 87,0 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (22 %), radasta johtuviin syihin (58 %) ja muihin syihin (21 %).
VR:n lähiliikenteessä toukokuun täsmällisyys oli 96,9 %. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Myöhästymisen syyt jakautuivat VR-syihin (13 %), radasta johtuviin syihin (39 %) ja muihin syihin (47 %).
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen jatkoi erinomaista kehitystään ja oli huhtikuussa 0,46 minuutin verran.
Kaikista myöhästymisistä suurin luokka toukokuussa oli pysähtymisajan ylitykset liikennepaikoilla, joka aiheutti 16,6% myöhästymisistä.