Raidepuolue

View Original

VR: Tammikuussa noin 622 000 kotimaan kaukoliikenteen matkaa

Tammikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 622 000 matkaa, noin 41 % enemmän kuin vuoden 2021 tammikuussa ja noin 41 % vähemmän kuin tammikuussa vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat tammikuussa 9 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,5 miljoonaa tonnia. 

Matkamäärät kasvoivat eniten tammikuussa joulukuuhun verrattuna Helsingin ja Jyväskylän (+96 %) ja Helsingin ja Oulun välillä (+97 %) 

- Tammikuun matkamäärissä on nähtävissä selvästi kasvua viime vuoteen. Haluamme toivottaa matkustajat tervetulleiksi takaisin junaan ja tekemään selkeän ilmastoystävällisen valinnan jo matkaa suunniteltaessa. Tuomme takaisin myyntiin lomalipun, joka mahdollistaa joustavan liikkumisen kaukoliikenteessä kaikkiin hyviin kohteisiin Suomessa, matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola kertoo.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat tammikuussa 9 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,5 (2,7) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat tammikuussa 13 % ja kansainvälisen 2 % viime vuoteen verrattuna.  

- Tammikuussa volyymeihin vaikuttivat työtaistelut, mutta muuten kysyntä on vakaata, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen toteaa.

Kaukoliikenteen täsmällisyydessä oli tammikuussa haasteita johtuen vaikeista talviolosuhteista. Tammikuun viimeiselle kahdelle viikonlopulle osuivat lumimyrskyt. Tammikuun täsmällisyys oli 81,7 %, mikä oli olosuhteisiin nähden kohtalaisella tasolla aikaisempien vuosien vastaaviin ajankohtiin. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjaukset jakautuivat VR-syihin (37 %) ja radasta johtuviin syihin (37 %).

VR:n lähiliikenteessä tammikuun täsmällisyys 94,3 % on parantunut erinomaisen nousujohteisesti koko kuluneen puolen vuoden aikana, jääden kuitenkin tammikuussa täsmällisyystavoitteen 97 % alapuolelle. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä.  

HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen oli tammikuussa 0,69 minuuttia. Suurin osa myöhästymisistä oli seurausta (61 %) muista syistä, 25 % radasta johtuvista syistä ja 13 % VR:stä johtuvista syistä. 

(Kuva: VR/Ville Rinne)