VR pyrkii optimoimaan veturinkuljettajien työvuorot - Tekoäly ei korvaa ihmistä
Tekniikka & Talous kertoo, että VR:n kauko- ja tavaraliikenteen veturinkuljettajien työvuorolistat on optimoitu tekoälyllä.
Algoritmin räätälöineen yrityksen Weopitin toimitusjohtaja Joonas Ollila sanoo, että yö- ja sunnuntaitunnit jaettiin kuljettajien kesken suunnilleen tasan.
- Työvuoroja ei ole yli tesin sallimaa määrää ja työtunnit pysyvät sallituissa rajoissa.
Raidepuolueen haastattelema Veturimiesten liiton VML:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa, että algoritmi ei korvaa ihmistä.
- Tuolla saadaan pohjat nopeasti. Hyvin nopeasti. Työnippujen inhimillisyys on suunnittelijan ja luottamusmiehen käsissä. Nykyään vaan ei ole aikaa työvuosuunnittelun yhteistoimintaan ja luottamusmiehen käden jälkeä ei saada riittävästi näkymään.
Palomäen mukaan tuohon järjestelmään voi syöttää vain tietyn määrän speksejä ja siinä joutuu valitsemaan mikä on tärkeää.
- Jos laittaa kaikki, yöt, pyhät, matkatunnit tasaisesti jakaen, niin se ei onnistu. Pitää tinkiä valinnoista tai pudottaa keskitunteja hieman ja sehän ei tietenkään käy, koska tehokkuus heikkenee. Lopputuloksena henkilökunnan työssäjaksaminen on kovalla koetuksella pelkästään tehokkuuteen perustuvissa työvuoroissa.
- Tämä vaati vielä paljon kehitystyötä jotta voitaisiin puhua tekoälystä. Todella paljon.