VR on tyytyväinen henkilöliikenteen kilpailutusmalliin
VR ja LVM ovat tehneet tarkennetun etenemissuunnitelman henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta.
VR-Yhtymän toimitusjohtaja Rolf Jansson sanoo olevansa tyytyväinen sovittuun etenemismalliin.
- Tämä on ollut pitkä prosessi, jonka aikana yhtiön tulevaisuuteen on kohdistunut paljon epävarmuutta. Tällä mallilla varmistetaan rautatieliikenteen sujuvuus ja kilpailukyky sekä mahdollistetaan kilpailun avaaminen vaiheistetusti.
− On järkevää uudistaa rautatiejärjestelmää nykyisiä vahvuuksia hyödyntäen. Jatkamme valmisteluja läheisessä yhteistyössä LVM:n kanssa Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailun avaamiseksi tavoiteaikataulussa.
Suunnitelma koostuu seitsemästä pääkohdasta.
1) Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.
2) VR ja LVM perustavat kalustoyhtiön erityistehtäväyhtiöksi LVM:n alaisuuteen. Yhtiöön siirretään kaikki Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4 -junat sekä kaluston varaosat ja erikseen määritellyt erityistyökalut.
3) VR ja LVM perustavat kiinteistöyhtiön erityistehtäväyhtiöksi LVM:n alaisuuteen, johon siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennöinnin kannalta välttämättömät kiinteistöt.
4) VR sitoutuu eriyttämään perustettavat kiinteistö- ja kalustoyhtiöt VR-konsernista mahdollisimman nopeasti. Tavoitteena on, että perustettavat yhtiöt ovat toiminnassa viimeistään 31.12. 2018.
5) VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen kunnossapitoyhtiöön VR-konsernin sisällä.
6) Perustettavat kalusto- ja kiinteistöyhtiö sopivat kaluston ja tilojen vuokraamisesta siirtymäkaudelle.
7) VR sitoutuu tukemaan LVM:ää Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailun avaamisessa.