Raidepuolue

View Original

VR: Matkustajien ostoskäyttäytyminen on murroksessa – Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteet suljetaan?

Asiakkaat suosivat junalipun ostossa yhä vahvemmin digikanavia ja lipunmyynti palvelupisteiden kautta on vähäistä. VR on tehnyt viime vuosina isoja panostuksia digipalveluihin, joihin lipunmyynti jatkossa enenevissä määrin painottuu. Suunnitteilla on Hyvinkään ja Järvenpään asemien palvelupisteiden sulkeminen.

Niin kauko- kuin lähiliikenteen lippujen myynti asemien palvelupisteiden kautta on vähentynyt jo usean vuoden ajan. Vuonna 2021 lipunmyynnistä 2,7 % tapahtui asemilla ja 85,8 % itsepalvelukanavien kautta. Vastaavaa laskua ennustetaan tapahtuvan tulevina vuosina.  

- Asiakkaamme käyttävät yhä enemmän digikanavia, joita olemmekin viime vuosina kehittäneet. Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteille ei ole vastaavaa tarvetta kuin aiemmin. Henkilökohtaista palvelua on kuitenkin saatavilla, vaikka Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteet suljettaisiin. Lipun voi ostaa fyysisesti paikan päältä Helsingin tai Tampereen palvelupisteistä tai laajasta yli 600 R-kioskin verkostosta ympäri Suomen, VR:n palvelujohtaja Piia Tyynilä toteaa.

Henkilökohtaista palvelua saa VR:n puhelinpalvelusta. Helpoiten ja nopeimmin junalipun saa ostettua vr.fi:stä tai VR Matkalla -sovelluksesta. Lippuja myydään asemien ja laiturien lippuautomaateista.

Hyvinkään ja Lipunmyyntiverkoston tehostamiseen tähtäävistä muutosneuvotteluiden aloittamisesta kerrottiin henkilöstölle torstaina. Neuvotteluiden piirissä on Hyvinkään ja Järvenpään palvelupisteiden henkilöstö eli viisi työntekijää. Alustavien suunnitelmien mukaan kaikille työntekijöille voitaisiin tarjota työtä muualta VR:llä. VR tiedottaa mahdollisista muutoksista neuvotteluiden päätyttyä.