Uudenmaan alueen ratojen kunnossapito Väylän, Finrailin ja Wincon allianssille
Väylä kertoo, että ratojen kunnossapitoa tehdään seuraavat 5 vuotta allianssimuotoisen liittymän voimin Uudenmaan alueella. Sopimuksen kokonaisbudjetti on 27 miljoonaa euroa vuositasolla, viiden vuoden aikana noin 130 miljoonaa euroa. Kunnossapidon allianssi on jo aiemmin ollut käynnissä Varsinais-Suomessa. Väylän kokemukset ovat olleet hyviä.
- Uudenmaan alue on liikenteeltään vilkkain ja asiakasmääriltään valtakunnan suurin. Helsingin rautatieasemalta lähtee päivittäin yli 1000 junaa. Meille on tärkeää, että päivittäinen liikennöinti sujuu täsmällisesti. Ratojen kunnossapidon onnistuminen näkyy tuhansille asiakkaille joka päivä, Väylän kunnossapito-osaston johtaja Magnus Nygård kertoo.
- Kokonaisuus edellyttää monipuolista osaamista. Kunnossapitoalueen ongelmat heijastuvat nopeasti koko valtakunnan liikenteeseen. Työraot kunnossapidolle ovat hyvin pienet, mikä edellyttää yksityiskohtaista suunnittelua.
Junaliikenteen ohjauksesta ja järjestelmistä vastaava Finrail on allianssin toinen tilaajaosapuoli.
- Liikenteen sujuvuuden varmistaminen eri toimijoiden tiiviissä yhteistyössä on ratkaisevan tärkeää etenkin Uudenmaan vilkkaasti liikennöidyllä alueella. Tavoitteemme on tarjota kunnossapidon käyttöön korkealuokkaista liikennetietoa, jotta huolto- ja kunnossapitotoiminnassa päästään entistäkin ennakoivampaan tekemiseen. Tämä tarkoittaa muun muassa entistä tarkempia tietoja ratainfran kuntoon, käytettävyyteen ja vikoihin liittyen, kehityspäällikkö Leo Lehtimäki Finrailista toteaa.
Kunnossapidon sopimus kattaa koko Uudenmaan rataverkon, joka sisältää mm. 315 km moniraiteista rataa, 1100 vaihdetta, ohjaus- ja turvalaitejärjestelmät, 440 siltaa, 23 km tunneleita järjestelmineen sekä liikennepaikat ja ulkoalueet. Laiturien hoito on sopimuksen ulkopuolella. Tehtäviin kuuluvat mm. vaurioiden korjaukset, tarkastukset, ympärivuorokautisen palveluvalmiuden ja kunnossapidon suunnittelun turvallisuus- ja ympäristöasiat huomioiden.
- Allianssissa Väylän ja Finrailin kanssa pystymme kunnossapidon lisäksi suunnittelemaan tarvittavat työvaiheet tehokkaasti siten, että matkustajat kokevat junaliikenteen sujuvaksi, Winco Oy:n toimitusjohtaja Timo Virmala sanoo.
Allianssimuotoisella urakkamuodolla tavoitellaan tiivistä yhteistyötä, joka konkretisoituu asiakkaille tarjottavassa palvelutasossa.
- Saman pöydän ääressä vastaan tulevia tilanteita on sujuvampi ratkoa, kun tavoitteet ovat yhteiset ja niihin on yhdessä sitouduttu. Meillä on kunnianhimoiset tavoitteet junaliikenteen täsmällisyyden ja radan käytettävyyden osalta, sillä nämä näkyvät ensimmäisenä matkustajille ja heitähän varten näitä töitä tehdään, Väylän aluepäällikkö Eero Liehu toteaa.