T&T: Raideliikenneasiantuntija tyrmää metron automatisoinnin
Raideliikenneasiantuntija Antero Alku tyrmää metron nopeuttamissuunnitelmat automatisoinnilla. Tekniikka & Talous kertoo, että liikenteen tihentäminen on jopa helpompaa ilman kallista automatisointia.
Alkun mukaan metroliikenteen huippukapasiteetti on käytännössä 40 junaa tunnissa.
- Tämä tarkoittaa 1,5 minuutin vuoroväliä. Vuoroväli lasketaan junan asemalta lähdöstä seuraavan junan lähtöön.
- Lähes tällaisia vuorovälejä löytyy maailmalta ainakin Moskovasta, Pietarista, Lontoosta ja Tokiosta. Mitään näistä linjoista ei ajeta täysautomaattisesti.
Alku toteaa, että automaatti ei pärjää tiheässä liikenteessä ihmiselle.
- Tämä johtuu siitä, että ihmissilmä on edelleen konetta parempi havaitsemaan ihmisten liikettä laiturilla ja päättämään, milloin ovet voi sulkea. Asiantuntijoiden mukaan mikään konenäkö ei koskaan tässä ihmissilmää saavutakaan.
- Pariisin ykköslinjalla on ollut muutaman vuoden käytössä kuljettajaton automatiikka. Pariisissa saatiin kaupungin kuormitetuimman linjan vuoroväliä parannettua 105 sekunnista 95 sekuntiin. Kymmenen sekunnin poisotto vuorovälistä maksoi 600 miljoonaa euroa.
Alku työskentelee tällä hetkellä Raidejokerin ja Laajasalon raitiotien parissa.