Raidepuolue

View Original

T&T: Pasila-Riihimäki kiireellisin rataosuus parannettavaksi Etelä-Suomessa - Keravan ja Jokelan välille neljä raidetta

Tekniikka & Talous kertoo, että Uudenmaan, Hämeen ja Pirkanmaan liitot sekä Suomen kasvukäytävä -verkosto ovat tutkineet yhdessä vaihtoehtoja, joilla pääradan henkilöjunaliikennettä voisi kehittää.

Pasilan ja Riihimäen välisen rataosuuden parantaminen on jo käynnissä. Se on kiireellisin parannuskohde eteläisessä Suomessa.

- Selvitys vahvistaa, että niin sanottu toinen vaihe tulisi käynnistää 2020-luvulla. Näin Keravan ja Jokelan välille muodostuisi yhtenäinen 20 km pitkä neliraiteinen osuus, joka vähentäisi häiriöherkkyyttä ja joka mahdollistaisi liikenteen lisäämisen radalle, liikennesuunnittelupäällikkö Petri Suominen Uudenmaan liitosta kertoo lehdelle.

Hankkeen kustannusarvio on noin 171 miljoonaa eikä sille ole vielä rahoitusta.