Raidepuolue

View Original

Tampereen Ratikka yhtyy matkustajien vaatimukseen - Lisää pituutta heti!

Tampereen Raitiotie Oy ja Skoda Transtech Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen 10-metristen lisämoduulien tilaamisesta nykyisiin 37-metrisiin raitiovaunuihin. Vaunun lisämoduulien hankkiminen on vaunutilauksen optio ja se toteutetaan kaksivaiheisena.

Hankinnassa on varauduttu optiolla 47-​metrisen vaunukaluston tilaamiseen.

Raitiovaunujen pidennyksellä pyritään turvaamaan Tampereen Ratikan palvelutaso ja vastaamaan kasvavaan kysyntään.

- Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat kasvaneet suuriksi ennakoitua nopeammin. Vaunupidennyksen myötä vaunun matkustajakapasiteetti kasvaa yli 30 prosenttia 264 henkilöstä 345 henkilöön. Suurempi matkustajakapasiteetti mahdollistaa samalla sen, että Ratikkaa voidaan liikennöidä koko linjastolla optimaalisella 7,5 minuutin vuorovälillä. Se on liikennöinnin sujuvuuden ja joukkoliikenteen matkustajapalvelun näkökulmasta järkevää, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

Ratikan vuoroväliä on tihennetty iltapäivän ruuhka-aikojen liikenteen helpottamiseksi, mikä on edellyttänyt lisäkalustoa linjalle.

- Lisäkaluston tarve on johtanut liikennöimiskustannusten kasvuun. Tulevaisuudessa Ratikan tiheämpi vuoroväli edellyttäisi bussien liityntäliikenteeltä tiheämpää vuoroväliä aiheuttaen siten suurempia kustannuksia bussiliikenteeseen. Liikennevaloetuisuuksin varustettu Ratikkaliikenne vaikuttaa tiheämmin liikennöivänä enemmän muuhun liikennejärjestelmään. Tasainen 7,5 minuutin vuoroväli tulee säästämään joukkoliikenteen liikennöimiskustannuksia vuositasolla noin 2 miljoonaa euroa, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita toteaa.

Tehtävä Ratikan lisämoduulien hankinta on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa Tampereelle saadaan lisämoduulista prototyyppi, jonka Škoda Transtech Oy valmistaa Otanmäen tehtaallaan vuoden 2025 aikana. Lisäosa tullaan liittämään vaunutehtaalla johonkin nykyisistä Tampereen Ratikoista.

- Pitkän vaunun asennus ja testaaminen tulee kestämään tehtaalla noin 2 kuukautta, minkä jälkeen vaunu kuljetetaan Tampereelle vuoden 2026 aikana tehtäviin tyyppikokeisiin. Kokeiden avulla todennetaan pitkän raitiovaunun toimivuus ja sopivuus raitiotiejärjestelmäämme ja sen osajärjestelmiin, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Mika Luutikivi kertoo. 

Kun lisämoduulin prototyyppi on todennettu Tampereella kaikin puolin toimivaksi, Skoda Transtech Oy valmistaa 10 lisämoduulia. Ne tullaan liittämään Tampereen Ratikan varikolla nykyisiin raitiovaunuihin. Lisäosilla varustettujen pitkien raitiovaunujen toimitukset alkavat kesällä 2027 ja koko yhdentoista vaunun sarja on liikenteessä kesällä 2028.

- Tässä projektissa ilmenee kykymme vastata nopeasti kumppaneidemme tarpeisiin. Pidentämällä olemassa olevia raitiovaunuja tarjoamme käytännöllisen ratkaisun, joka vastaa kasvavaan joukkoliikenteen kysyntään ja varmistaa yhteensopivuuden nykyisen kaluston kanssa. Keskitymme edelleen tehokkaiden ja toimivien liikkumisratkaisujen tarjoamiseen kaupunkiympäristössä, Škoda Groupin President Region West and North Jan C. Harder sanoo.

Prototyyppi ja myöhemmin hankittavat lisäosalla varustetut raitiovaunut vastaavat teknisiltä ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään nykyisiä Tampereen Ratikoita. Niihin liittyvät materiaalit ja komponentit ovat yhteensopivia ja vaihtokelpoisia Tampereella nykyisin olevien raitiovaunujen kanssa. Tampereen raitiotieverkko on valmiiksi mitoitettu 47-​metriselle vaunulle. Pidempien vaunujen myötä merkittävin nykyiseen verkkoon tehtävä muutos tehdään Koskipuiston pysäkille,​ joka on rakennettu tilanpuutteen vuoksi 37-​metriselle vaunulle. Pysäkille tehdään tarvittavat muutokset vuoteen 2027 mennessä.

Vaunujen pidentämisen kustannukset ovat noin 18 miljoonaa. Neuvottelut pidennysprojektista aloitettiin jo ennen Pirkkala–​Linnainmaa -​raitiotien rakentamista koskevan päätöksen tekemistä,​ sillä pidentäminen on liikennöinnin kannalta järkevää nykyisellä raitiotieverkolla.