Tampereen ratikalla on tehty jo viisi miljoonaa matkaa
Tampereen ratikka on liikennöinyt puoli vuotta. Tampereen uusi joukkoliikenneväline on herättänyt paljon kiinnostusta kuluneiden kuukausien aikana. Se heijastuu joukkoliikenteen matkustajamääriin, jotka ovat 29 prosentin kasvussa vuoden takaiseen verrattuna. Kevään 2021 koeliikenne mukaan lukien matkoja on tehty tällä hetkellä 5 miljoonaa kappaletta.
- Ensimmäisen puolen vuoden aikana joukkoliikenteessä on tehty matkoja 29 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, mutta 18 prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana ennen koronapandemiaa. Koronatilanne ja -rajoitukset näkyvät luonnollisesti yleisesti joukkoliikenteen matkustajaluvuissa kaikkialla, mutta voidaan todeta, että Tampereella on palauduttu matkustuksessa lähemmäs normaalia parhaiten Suomen kaupungeista, kun ihmiset ovat löytäneet hienosti uuden linjaston ja ratikan, Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.
Marraskuu on ollut tähän mennessä matkustajamäärien suhteen vilkkain kuukausi, silloin nousujen määrä oli yli 900 000. Tällöin arkisin ratikassa tehtiin keskimäärin 35 000-40 000 nousua päivässä, lauantaisin nousuja oli noin 25 000 ja sunnuntaisin 15 000.
- Liikennöinti on sujunut äärimmäisen hienosti. Runsasluminen talvikaan ei ole menoa haitannut, kalusto on toiminut odotetusti ja liikennöinti on täsmällistä. Ainakin sosiaalisen median mukaan matkustajat ovat tyytyväisiä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.
Matkustajamäärien lisäksi täsmällisyys on Tampereen ratikalle merkittävä mittari. Ratikan luotettavuusprosentti on kuluneiden kuukausien ajalta 99,71. Liikennöinnin aikana on ajettu 90 554 lähtöä, joista peruttuja lähtöjä on ollut 270.
- Matkustajat ovat omaksuneet todella hienosti Ratikalla liikkumisen pelisäännöt ja ratikka-arki rullaa hyvin. Oleellisinta on pitää huolta, että matkaoikeus on vahvistettu kortinlukijassa joka matkalla ja varmistaa oma turvallisuus istumalla tai pitämällä seistessä kiinni tangosta tai lenkistä, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä toteaa.
- Sujuvan ja turvallisen liikenteen varmistamiseksi toivomme, että kaikki kaupungilla liikkujat kiinnittäisivät vielä enemmän huomiota liikenneympäristön havainnoimiseen ja omaan liikennekäyttäytymiseensä.
Muista nämä asiat ratikka-arjessa
Tampereen liikenneympäristössä on tapahtunut merkittäviä muutoksia ja ratikka-ajan alkaminen on tuonut kaupungissa liikkuville uutta muistettavaa ja huomioitavaa. Tampereen ratikka toivoo, että kaikki ratikan matkustajat ja Tampereella liikkuvat ottavat muutamat perusasiat haltuun sujuvan ratikka-arjen varmistamiseksi.
1. Vahvista aina matkaoikeutesi lippulaitteella
Tampereen ratikassa tulee aina vahvistaa matkaoikeus lippulaitteella. Ratikassa toimivat Nyssen lipputuotteet: Nyssen matkakortille ladatut liput, Nysse Mobiilista ostetut mobiililiput, etukäteen ostetut QR-kertaliput sekä lähimaksu. Näyttämällä lippuasi lippulaitteella varmistat, että saat ikäryhmäsi mukaiset alennukset. Nysse-liikenteessä liikkuu Tampereen kaupungin tarkastajia, joilla on oikeus määrätä 80 euron tarkastusmaksu.
Ratikan jokaisessa moduulissa on kaksi lippulaitetta. Erityisesti ruuhkatilanteissa ensimmäisten vaunuun tulevien kannattaa siirtyä ovelta peremmälle vaunuun vahvistamaan matkaoikeutensa, jotta kaikki pääsevät sujuvasti sisälle vaunuun.
2. Pidä kiinni
Pidä aina kiinni tangosta tai lenkistä, kun seisot ratikassa. Varmista, että otat tukea maksaessasi tai liikkuessasi ratikassa. Ratikan kyyti on tasaista, mutta kuten kaikissa liikennevälineissä, ratikassa kannattaa aina varautua heilahduksiin ja äkkijarrutustilanteisiin, jotta varmistat oman pystyssä pysymisesi.
3. Jos ratikalla matkustaminen askarruttaa, kysy
Nyssen asiakaspalvelu auttaa kaikissa ratikalla matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Osassa ratikoista on matkustamon puolella vaunuvastaavana toimiva raitiovaunun kuljettaja, jolta voit kysyä mitä tahansa ratikkaan liittyvää.
4. Voit avata oven painamalla oven Nysse-nappia
Ratikka pysähtyy automaattisesti joka pysäkillä ja pääsääntöisesti kuljettaja avaa pysäkeillä ovet. Hiljaiseen aikaan tai keliolosuhteiden niin vaatiessa kuljettaja ei avaa automaattisesti ovia vaan matkustaja voi itse avata sen Nysse-nappia painamalla.
5. Käytä SOS-nappia jos tilanne sitä vaatii
Ratikoissa on SOS-nappi hätätilanteita varten. Jos vaunussa tapahtuu esimerkiksi vakavaa häiriköintiä, avaa SOS-napilla yhteys kuljettajaan. Hän kutsuu tarvittaessa apua paikalle.
6. Älä oleskele kiskoilla - Ylitä raitiotie aina varoen
Uudet ja siistit rata-alueet ovat kauniita katsella, mutta ne on tarkoitettu vain ratikoille. Rata-alueella oleskelu on kiellettyä ja siitä voidaan myös sakottaa. Tässä on kyse sekä sinun että ratikan kyydissä olevien ihmisten turvallisuudesta. Muista, että ratikka ei pysty suuren massansa vuoksi äkkijarrutuksiin ja että ratajohdossa on hengenvaarallinen jännite. Et välttämättä kuule ratikan saapumista, joten ole aina tarkkana kiskoja ylittäessäsi.
7. Opettele raitiovaunuvalon toiminta - Älä aja risteykseen, kun raitiovaunuvalo on päällä
Kolmionmallinen raitiovaunuvalo toimii eri periaatteella kuin perinteinen liikennevalo. Kun ratikkaa ei ole lähimailla, raitiovaunuvalo on pimeänä ja liikenne kulkee tuttujen sääntöjen mukaan. Kun raitiovaunuvalo näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, sinun tulee olla erityisen varovainen ylittäessäsi raitiotietä. Pysäytä ajoneuvosi, kun kiinteä keltainen valo syttyy 3-5 sekunniksi, sillä silloin ratikka on jo lähellä. Kun raitiovaunuvaloon syttyy kaksi punaista valoa, risteykseen ei saa enää missään tapauksessa ajaa, sillä silloin ratikka ajaa siitä läpi. Kun ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista. Lähde liikkeelle vasta, kun valo on sammunut. Liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.
8. Anna ratikalle esteetön kulku
Muista, että ratikalle tulee mahdollistaa esteetön kulku.
Älä milloinkaan ohita ratikkaa sekaliikennekaistalla - edes silloin, kun ratikka on pysähtyneenä pysäkillä.
Jos pysäköit raitiotien varteen, tarkista, että ajoneuvosi uloin osa on vähintään 1 metrin päässä lähimmän kiskon reunasta, jotta ratikan kulku olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos pysäköit kaarteeseen, jätä tilaa vähintään 2 metriä.