Raidepuolue

View Original

Suomirata sai omat kotisivut

Suomirata eli päärata on saanut omat verkkosivut. Aiemmin sivut on avattu Helsingin ja Turun väliselle tunninjuna-hankkeelle.

Uuden sivuston mukaan Suomirataa varten on tarkoitus perustaa hankeyhtiö, jonka pääosakkaita ovat Suomen valtio ja erilaiset julkisyhteisöt.

- Toimijat vastaavat hankkeen suunnittelun rahoituksesta yhdessä valtion budjettikehyksen ulkopuolella. Päärata tullaan liittämään vuonna 2021 osaksi eurooppalaista liikenteen ydinverkkoa (TEN-T), joka mahdollistaa EU-tuen saamisen Suomirataan tehtäville investoinneille.

- Suomirata on visio Suomen henkilö- ja tavaraliikenteen pääradan tulevaisuudesta. Sen tavoitteena on nostaa koko pääradan palvelutasoa ja ottaa merkittävä kehitysaskel radan liikennöinnissä.

Sivuston mukaan Suomiradan toteuttaminen mahdollistaa noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille, suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle sekä entistä nopeamman raideyhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille.

- Hanke poistaa kansallisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä raideliikenteen pullonkauloja ja vaikuttaa näin positiivisesti koko pääradan liikennöintiin.

- Suomirata tuo mukanaan kasvua, työpaikkoja ja yrityksiä – sekä rakentamisen aikana että sen jälkeen. Se kytkee vientivetoisen maamme entistä tiiviimmäksi osaksi globaalia lentoasema- ja raideverkkoa.

Sivustolla korostetaan, että kyseessä ei ole aluepoliittisesti motivoitunut hanke, vaan laaja kokonaisuus, jonka vaikutukset ulottuvat koko maahan.

- Olipa kyse sitten talouskasvusta, työllisyydestä tai ilmastosta, Suomiradan toteutuminen edistää koko Suomen tavoitteita.

Suomiradan keskeisiin kehityskohteisiin kuuluu Tampere–Riihimäki -väli, jossa vaihtoehtoina on rakentaa joko lisäraiteita nykyiselle pääradalle tai kokonaan uusi oikorata.

- Se mahdollistaa Tampere–Helsinki-välin matkustaminen tunnissa (oikorata), kasvattaa työssäkäyntialueita, lyhentää koko pääradan matka-aikoja, tuo kapasiteettia ruuhkaiselle osuudelle ja vähentää häiriöherkkyyttä.

- Lentorata rakennettaisiin kaksiraiteinen sähköistetty kaukoliikennerata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman kaukojunaliikenteen piiriin. Se vähentää koko Suomen matka-aikoja lentoasemalle, vähentää henkilöautolla ajettuja kilometrejä sekä tuo kapasiteettia ja vähentää häiriöherkkyyttä pääkaupunkiseudun liikennöinnissä.

Tunninjuna-hankkeen sivuilla puolestaan puhutaan radasta ympäristötekona.

- Suomi on EU:n kanssa sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä 40%. Hiilineutraaliutta tavoitellaan 2045 mennessä. Tavoitteeseen päästään tekemällä nopeita, fiksuja ratkaisuja.

- Liikenne aiheuttaa Suomen hiilidioksidipäästöistä noin viidenneksen, mutta sähköinen junaliikenne on lähes päästötöntä  – siksi sen päämäärätietoinen kehittäminen on yksi tehokkaimmista keinoista taistella ilmastonmuutosta vastaan.

Sivuston mukaan junan on oltava reilusti autoilua houkuttelevampi tapa liikkua.

- Ainoastaan nopea, edullinen ja kätevä raideliikenne on massoja liikutteleva eli vaikuttava vihreä vaihtoehto. Siksi jokainen suomalaisista ratahankkeista on tärkeä.

- Ilmaston kannalta oleellista on vaatia nyt nopeita ratkaisuja. Raideyhteyksien päivittäminen vaatii valtavasti suunnittelua, mutta uusi Turun ja Helsingin välinen Tunnin juna on enää toteuttamista vaille valmis. Valtion myöntämän 40 miljoonan euron suunnittelurahan avulla hankkeen konkreettinen suunnittelu on jo pitkällä. Helsinki–Turku-yhteysvälin eurooppalainen TEN-T-status mahdollistaa merkittävän EU-rahoituksen hakemisen.

Sivusto muistuttaa, että tunnin junan vaiheista pisimmällä on Espoon kaupunkirata, jonka suunnittelu on jo valmis.

- Parhaillaan työstetään Espoo-Salo-välin yleissuunnitelmaa sekä Turun ratapihan ja Turku-Kupittaa -välin kaksoisraiteen ratasuunnitelmaa. Syksyllä 2018 maan hallitus esitti budjettiriihessä Helsingin ja Turun välisen tunnin junan yleissuunnittelun nopeuttamista ja ratasuunnittelun käynnistämistä.

(Kuva: suomirata.fi)