Raidepuolue

View Original

Rautatiealan Unionin RAUn osastot: Fintraffic Raide painostaa työntekijöitä lakonalaiseen työhön

Rautatiealan Unionin RAUn Etelä-Suomen, Länsi-Suomen, Itä-Suomen ja Pohjois-Suomen osastot tuomitsevat valtion Fintraffic Raiteen toiminnan.

Osastojen mukaan valtion omistajaohjauksessa toimiva yritys on irtisanonut luottamusmiessopimuksen sekä painostanut työntekijöitä lakonalaiseen työhön poliittisten lakkojen aikana. Osastot ovat pöyristyneitä ja huolissaan Fintraffic Raiteen toiminnasta viimeisen puolen vuoden ajalta.

Uudella sopimuksella yritys haluaa vähentää luottamusmiesten määrää rautatieliikenteen ohjauskeskuksissa. RAUn osastot haluavat kehittää luottamusmiestoimintaa, mutta säilyttää vanhan sopimuksen kehitystyön aikana. Osastoille on tärkeää, että jokainen neljästä rautatieliikenteen ohjauskeskuksesta (Helsinki, Tampere, Kouvola ja Oulu) säilyttää luottamusmiehensä ja että apu työntekijöille on lähellä.

-Toki monista asioista on neuvoteltu aiemmin, mutta Fintraffic Raiteen toiminta poliittisten lakkojen aikana on osoittanut, miten kipeästi luottamusmiehiä tarvitaan paikan päällä. Ohjauskeskuksessa paikalla oleva luottamusmies on välttämättömyys, jotta työntekijöiden oikeuksista voidaan pitää kiinni, ammattiosastojen puheenjohtajat toteavat.

Huolta herättää erityisesti se, että kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa toimiva yritys.

-Pelkona on, että Fintraffic Raide näyttää liikenne- ja viestintäministeriön hyväksynnällä muille yrityksille mallia siitä, miten työntekijöitä voidaan kohdella. Painostus lakonalaiseen työhön on ollut kovasanaista jokaisen poliittisen lakon kohdalla. Tältäkö työntekijöiden tulevaisuus näyttää? Kuinka työntekijöitä kohdellaan, kun luottamusmiesten määrää vähennetään?

Tiedotteen ovat allekirjoittaneet osastojen puheenjohtajat Joni Immonen (Pohjois-Suomi), Pekka Romu (Etelä-Suomi), Juha Varanka (Itä-Suomi) ja Tommy Westlin (Länsi-Suomi).

Taustaa luottamusmiessopimuksen irtisanomisesta

Rautatiealan Unionin Etelä-Suomen, Länsi-Suomen, Itä-Suomen ja Pohjois-Suomen osastojen jäsenistä suurin osa on Fintraffic Raiteen rautateiden liikenneohjaajia. Heidän tehtävänään on rataverkolla tapahtuvan liikennöinnin valvonta, kauko-ohjaus ja sujuvuuden varmistaminen. Fintraffic Raide on osa erityistehtäväkonsernia Fintrafficia, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa. Fintraffic Raiteen rautatieliikenteen liikenneohjaajia sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä toimivia työntekijöitä edustaa Rautatiealan Unioni RAU ry.

Fintraffic Raiteessa on tällä hetkellä kuusi RAUn luottamusmiestä: pääluottamusmies ja 5 alueellista luottamusmiestä, yksi jokaisessa ohjauskeskuksessa (Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa ja Oulussa) sekä käyttökeskuksessa. Alueellisilla luottamusmiehillä sekä pääluottamusmiehellä on valitut varaluottamusmiehet, tällä hetkellä käyttökeskukselta tämä tosin puuttuu. Fintraffic Raide on irtisanonut luottamusmiessopimuksen Rautatiealan Unionin kanssa. Yritys haluaa vähentää luottamusmiesten määrän alle kolmasosaan nykyisestä.

Vähennys on siis todella merkittävä. Syyksi on ilmoitettu yhteistyön parantaminen, mikä kalskahtaa työntekijöiden korviin tekosyyltä. RAU on ehdottanut luottamusmiestoiminnan kehittämistä sopimuksen voimassaollessa seuraavan kolmivuotiskauden 1.4.2024 - 31.3.2027 aikana. Fintraffic Raide on kieltäytynyt tästä kehittämistyöstä.

RAU ja työnantajaa edustava Palta neuvottelivat asiasta 22.3. ja 25.3.2024. Näillä näkymin sopimukseton tila alkaa 1.4.2024. Taustaa Fintraffic Raiteen painostuksesta työntekijöitä kohtaan poliittisten lakkojen aikana 14.12.2023, 02.02.2024 sekä 12-13.02.2024 Rautatiealan Unioni toteutti poliittiset lakot Suomen hallituksen aikomia työelämäheikennyksiä vastaan. Fintraffic Raiteen rautatieliikenteen liikenneohjaustyö oli lakossa. Työntekijöitä painostettiin tekemään lakonalaista työtä huolimatta siitä, että lakkoon osallistuminen on perustuslaillinen oikeus. Kovimman painostuksen alla olivat liikenneohjaustyötä vain ajoittain tekevät asiantuntijat, mutta muutkin saivat osansa painostuksesta.