Raidepuolue

View Original

”Rautateiden kalustoyhtiöstä valtiolle liki miljardin lisäkulut”

Motiivi-lehti kertoo, että VR-Yhtymästä irrotettavan kalustoyhtiön perustaminen tulee todennäköisesti johtamaan yli puolen miljardin euron ylimääräiseen investointitarpeeseen.

Lisäksi pilkotun VR:n osingonjako heikkenisi tai jopa loppuisi: viime vuoden tuloksesta valtio-omistaja sai 100 miljoonaa euroa. Hallituksen esittämässä mallissa on muita epävarmuustekijöitä, joilla on huomattavia suoria ja välillisiä kustannusvaikutuksia.

Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt kysyy aiheellisesti lehden haastattelussa, mistä valtio aikoo sen rahan raapaista.

- Jos VR:n veto- ja tavaraliikennekalusto sekä henkilöliikenteen vaunukalusto otetaan kokonaisuudessaan irti yhtiöstä, menetetään samalla kaluston yhteiskäyttöetu.

VR on optimoinut veturi- ja vaunukaluston käytön sekä räätälöinyt sopivat yhdistelmät kutakin reittiä ja kuljetusta varten. Vaunukierto on ollut poikkeuksellisen tehokasta.

- Tämä on ollut mahdollista, koska VR on vastannut henkilöliikenteestä ja tavaraliikenteestä omalla kalustolla. Jos rautatieliikenteessä on jatkossa useita keskenään kilpailevia toimijoita, joilla on sama kalusto käytössä, ei kaluston joustava käyttö enää onnistu. Synergiahyödyn menetys lisää vääjäämättä kustannuksia, Järnstedt toteaa lehden haastattelussa.

LVM:n konsulteilta tilaamien selvitysten mukaan kilpailutus lisäisi junaliikenteen suosiota ja laskisi lippujen hintoja. Valtion omistajaohjausosaston teettämien selvitysten johtopäätös oli, että junaliput pikemmin kallistuisivat kuin halpenisivat. Lisäksi tuen tarve kannattamattomille reiteille kasvaisi ja valtiolle aiheutuisi sen takia vähintään kymmenien miljoonien eurojen lisälasku.

Tavaraliikenteessä kaluston vuokrien korottaminen nostaisi rahtihintoja ja lisäisi houkutusta siirtää kuljetukset maanteille aina kun se on mahdollista.