Raidepuolue

View Original

RAU haluaa konduktöörit takaisin kiskobusseihin - Huoli matkustajien turvallisuudesta ja veturinkuljettajien jaksamisesta

Rautatiealan Unioni RAU kertoo, että kuluvana vuonna on tapahtunut vähintään neljä läheltä piti -tilannetta ja viisi törmäystä, joissa Dm12-kiskobussit ovat olleet osallisena.

- Yksiköt ovat usein liian täynnä matkustajia. Kiskobussista yksin vastuussa olevat veturinkuljettajat eivät koe pystyvänsä vastaamaan matkustajien turvallisuudesta riittävällä tasolla.

RAU katsoo, että riski vakaviin loukkaantumisiin onnettomuustilanteissa on suuri. Se on lähestynyt VR-Yhtymää kirjelmällä, jolla kiskobussiliikenteen turvallisuusriskeihin halutaan kiinnittää lisää huomiota.

Vuodesta 2015 lähtien kiskobussien eli Dm12-yksiköiden kuljetus ja matkustamot ovat olleet veturinkuljettajien harteilla. Pelkästään vuoden 2024 aikana on tapahtunut viisi törmäystä, joissa kaikissa kuljettaja on vastannut yksin matkustajien evakuoinneista, kaluston kunnosta ja pelastushenkilökunnan saamisesta paikalle. Törmäykset ovat tapahtuneet vartioimattomissa tasoristeyksissä, joissa moottoriajoneuvot ovat jääneet kiskobussin alle.

Veturinkuljettajille on selvää, että mahdollisuus onnettomuuteen, jossa useita ihmisiä loukkaantuu kiskobussin törmäyksessä, on suuri. Syynä ovat kalustoon nähden liian suuret matkustajamäärät; usein ylitäysien kiskobussien matkustajamääriä ei kontrolloida riittävästi.

Liiallisten matkustajamäärien tuomat riskit jätetään toistuvasti huomioimatta

Ongelmia kiskobusseissa tuottaa matkustajien, pyörien ja lastenvaunujen hallitsematon määrä.

– Erityisesti kesäisin ja viikonloppuisin kiskobussit ovat ääriään myöten täysiä, sillä ilman valvontaa liikkuviin kiskobusseihin nousee jatkuvasti ilman lippua matkustavia. Käytävillä saattaa olla seisovien matkustajien lisäksi pyöriä, lastenvaunuja ja pyörätuoleja. Törmäyksessä riskit vakaviin loukkaantumisiin ovat suuria, RAUn valtakunnallinen työsuojeluvaltuutettu Jussi-Pekka Okero kertoo.

Hän edustaa VR-Yhtymän veturinkuljettajia ja on itsekin ammatiltaan veturinkuljettaja.

Veturinkuljettajien huoli on tuotu VR-Yhtymän turvallisuusjohdon tietoisuuteen. VR-Yhtymä on rajannut kiskobusseihin myytävien lippujen määrän myyntijärjestelmissään. Lisäksi yritys on kokeillut käyttää konduktöörejä matkustajamäärien rajaamiseen kiskobussien lähtöasemilla. Toimenpiteet eivät ole kuitenkaan poistaneet ongelmaa, joka on liputtomien matkustajien määrä junissa ja siitä seuraava riski useisiin loukkaantumisiin kiskobusseissa.

Veturinkuljettaja ei hahmota matkustamon kokonaistilannetta

Vaikka vastuu kiskobussin matkustamosta on sälytetty veturinkuljettajalle, hänellä ei tosiasiassa ole mahdollisuutta hahmottaa yksikön matkustajamäärää tai puuttua siihen. Tähän on useita syitä.

Kiskobussissa veturinkuljettaja ei ole matkustajien kanssa samassa tilassa kuten esim. bussien kuljettajat. Matkustamon yleiskuvan hän näkee ainoastaan kameran kautta.

Kiskobussiyksikön maksimimatkustajamäärään on laskettu sekä istumapaikoilla että myös seisomapaikoilla matkustavia. Yhteensä matkustajapaikkoja on 79 Dm12-kiskobussiyksikössä.  Lipunmyyntijärjestelmien antava lukumäärä matkustajista ei kuitenkaan ota huomioon ilman lippua matkustavia.  Jotta kokonaistilanne olisi selvillä, tulisi kaikki matkustajat laskea, mikä on asetetuissa aikatauluissa mahdotonta.

Aikataulut ovat tiukkoja; kiskobussi pysähtyy väliasemilla noin kahden minuutin ajan. Pysähdyksen aikana ei ehditä tarkastamaan matkustamon tilannetta.

Lähiliikenteeseen verrattuna kiskobussit liikkuvat syrjäisemmillä reiteillä, joilla on paljon vartioimattomia tasoristeyksiä. Kuten onnettomuustilastoista nähdään, vartioimattomat tasoristeykset ovat suuri riski törmäykselle.

Konduktöörit takaisin kiskobusseihin – veturinkuljettajat voivat keskittyä kuljettamaan junaa

Aiemmin ohjaamosta vastasi kuljettaja ja matkustamosta konduktööri. Konduktööri tarkasti matkustajien liput, seurasi matkustajamäärää ja reagoi siihen tarpeen vaatiessa. Konduktöörin vastuulla oli matkustamon evakuointi, jotta veturinkuljettaja pystyi onnettomuustilanteissa keskittymään kalustoon ja hälyttämään apua.

– Veturinkuljettajan tehtävä on kuljettaa junaa. Nyt kiskobussien kuljettajilla on aina tunne siitä, että olet vastuussa yksiköstä, mutta et käytännössä pysty siihen. Jokainen voi kuvitella miten raastava tilanne on ammattilaisille, joiden päätehtävä on kuljettaa junaa turvallisesti. Tämä on psykososiaalista kuormitusta pahimmillaan, Okero muistuttaa.

RAU haluaa tilanteeseen pikaisen ratkaisun.

– RAUssa tehdään töitä sen eteen, että Suomessa olisi maailman turvallisimmat rautatiet sekä työntekijöiden että yhteiskunnan näkökulmasta. Nyt käsillä olevassa tilanteessa on mielestämme ammattilaisten esille nostama, suuri riski, joka pitää ratkaista tehokkaasti, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen sanoo..

– Veturinkuljettajille on sälytetty matkustajamäärien kontrollointi, jota he eivät nykyisissä olosuhteissa pysty hoitamaan. Konduktöörit taas pystyisivät hoitamaan tehtävän leikiten. Tärkeintä kaikkien kannalta on taata turvallinen rautatieliikenne, jossa ammattilaiset voivat hoitaa työnsä hyvin.