Raidepuolue

View Original

Ratapihan päälle rakentaminen on tarkkaa tarkempaa työtä

Liikennevirasto muistuttaa, että rautatieasema on ollut Tampereen solmukohta muuhun Suomeen jo 140 vuoden ajan. Nyt ratapihan päälle rakennetaan valtavaa rakennuskompleksia, johon kuuluvat areena, hotelli ja korkeita tornitaloja.

Ensimmäisessä rakennusvaiheessa ratapihan yläpuolelle valmistuu eteläinen kansi, sen päälle rakennettava monitoimiareena sekä kaksi tornirakennusta asuin-, liike ja toimistotiloineen. Toisessa vaiheessa rakentuu pohjoiskansi ja sen päälle tulevat kolme asuinrakennusta. Korkein torneista kohoaa 100 metrin korkeuteen.

Pohjoiskannelta rakennetaan liukuporras- ja hissiyhteydet suoraan henkilöratapihan reuna- ja välilaitureille. Rakennusten pohjoispuolelle on suunnitteilla Asemakeskus, joka kattaa pääosin koko henkilöratapihan ja yhdistää kaupunginosat tiiviiksi keskustaksi.

Tampereen ratapihan läpi kulkee vuorokaudessa noin 300 junaa ja matkustajamäärä on yli 250 000 vuodessa. Rakennustöistä huolimatta matkustajien tavaroineen on voitava kulkea turvallisesti alueella. Sujuva ja turvallinen liikennöinti, kuljetukset sekä rautatiekaluston huollot on voitava taata alueella koko rakentamisen ajan.

Liikennevirasto vastaa valtakunnallisen rataverkon toimivuudesta ja siihen kohdistuvien toimien yhteensovittamisesta. Rakennustöiden suunnittelussa ja toteutuksessa onkin noudatettava Liikenneviraston tarkkoja määräyksiä ja ohjeita, turvallisuus- ja riskienhallintamenettelyjä sekä rakentamiskäytäntöjä.

Töiden eteenpäin viemiseksi hankkeelle on perustettu Liikennevirastoon erillinen projektiryhmä, joka seuraa rautatiejärjestelmää koskevien velvoitteiden ja toimenpiteiden tilannetta.

- Lähtökohtana on, että kaikki rakentaminen tapahtuu liikenteen ehdoilla. Rakentamistöitä ja liikennettä sovitetaan yhteen todella tarkasti. Työmaan työskentelyssä turvallisuus on ykkösasia, hankkeen projektipäällikkö, aluepäällikkö Mikko Heiskanen Liikennevirastolta toteaa.

Suunnittelussa on edellytetty huomioitavan Liikenneviraston aseman seudun kehittämistä koskevat tulevaisuuden visiot. Asema-alueen itäpuolelle on määritelty lisäraide lähiliikenteelle ja kolmas välilaituri sekä huoltoraiteisto ratapihan pohjoispäähän.

Tehtyyn ratapihan yleissuunnitelmaan pohjautuva ratasuunnittelu ja hankkeen toteutus on ajoitettu lähivuosille 2019-26.

Liikenneviraston mukaan tiivis yhteistyö eri toimijoiden kesken on ollut kaiken tekemisen edellytys. Huomioitavia tekijöitä näin valtavassa kokonaisuudessa on runsaasti aina sähköistyksestä ylikulkusiltoihin, uusiin kulkureitteihin, autolastauspaikan siirtämiseen ja rakennustyön aiheuttamaan maan tärinään saakka.

Junaliikenteeseen vaikuttavien töiden suunnittelua ja yksityiskohtaista työvaihesuunnittelua on tehty useassa eri työryhmässä. Viikoittaisessa ratatyöpalaverissa sovitaan aina seuraavien kahden viikon aikana tehtävät työt, työskentelyalueet, yhteensovittamistarpeet ja työraot sekä jännitekatkot. Työ on sujunut todella rakentavassa ja hyvässä yhteishengessä.

Rakennusprojektissa on kehitetty muun muassa innovatiivinen suojaseinärakenne pääraiteiden päälle, joka on mahdollistanut töiden tekemisen ilman jännitekatkoja normaalina työaikana yhtäjaksoisesti.