Proxion ja A-Insinöörit strategiseen kumppanuuteen - Suomeen tarvittaisiin raitiojuna-raideliikennemalli
Raideinfrastruktuuriin erikoistunut suunnittelu- ja konsulttiyhtiö Proxion sekä rakentamisen suunnittelu- ja konsulttiyhtiö A-Insinöörit ovat sopineet strategisesta kumppanuudesta.
- A-Insinöörit ja Proxion tarjoavat yhdessä laaja-alaisen asiantuntijakumppanin Suomen kilpailukykyä ja ympäristötavoitteiden saavuttamista palveleviin infrainvestointeihin. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää uusia toimintatapoja raideliikenteen kehittämisessä, toimialajohtaja Vesa Järvinen A-Insinööreistä kertoo.
- Käynnistymässä olevien raideliikennehankkeiden toteuttamiseksi tarvitaan monialaista suunnitteluosaamista sekä yhteistoimintakyvykkyyttä. Haemme yhdessä uusia malleja, joilla voidaan lisätä nykyisten ratojen käyttöastetta tavaroiden ja ihmisten liikkumisen helpottamiseksi, liiketoimintajohtaja Mikko Saarinen Proxionilta toteaa.
Strateginen kumppanuus yhdistää Proxionin vankan turvalaite-, sähkö-, ratainfra- ja raideliikenneosaamisen A-Insinöörien monialaiseen geo-, tunneli-, silta-, katu- ja tiesuunnitteluosaamiseen, virtuaaliteknologiaan sekä kokemukseen yhteistoiminnallisista hankintamalleista. Suunnitteluryhmittymä tähtää johtavaksi raideliikenteen asiantuntijaksi Suomessa.
Uuden hallitusohjelman mukaan Suomessa tullaan käynnistämään useita isoja ratahankkeita. Nopeita ratayhteyksiä aiotaan edistää Helsingistä Turun, Tampereen ja idän suuntaan. Lisäksi henkilöliikenteen mahdollinen kilpailun avautuminen tarjoaa mahdollisuuden kehittää seutukunnallisia raideyhteyksiä.
- Suomeen on mahdollista tuoda raitiojuna-raideliikennemalli, jossa kalusto liikennöi sekä kaupungin sisäisellä raitiotieverkolla että kaupunkien välisellä rataverkolla. Vastaavat liikennemallit ovat arkipäivää muualla Euroopassa, Saarinen muistuttaa.
Selvitystyöt kaupunkiraideliikenteen edellytyksiksi ovat käynnissä mm. Jyväskylän, Lahden sekä Kuopion seudulla.
- Kansainvälisiä toteutus- ja rahoitusmalleja soveltamalla pystymme saavuttamaan ilmastotavoitteet ja ylläpitämään useita kasvukeskuksia. Suomen rataverkon yhdistäminen eurooppalaiseen rataverkkoon parantaisi puolestaan teollisuuden kilpailukykyä kansainvälisellä tasolla, Järvinen arvioi.
Raideliikennesuunnittelu ja rautatietekniikka ovat erikoisosaamisalueita, joihin ei ole olemassa valmista koulutusväylää.
- Yhteisellä kokoonpanolla varmistamme vahvemman pohjan sille, että alalle saadaan uusia osaajia.
Proxionin ja A-Insinöörien yhdessä tarjoamat suunnittelupalvelut kattavat käytännössä kaikki raideinfran vaatimat tekniikka-alueet ja suunnittelun osa-alueet esiselvityksistä ja hankearvioista rakentamissuunnitteluun.