Raidepuolue

View Original

Pori-Mäntyluoto -radalla alkaa syksyllä ratapölkkykokeilu

Väylävirasto kokeilee Porissa erilaisten ratapölkkyjen vaikutusta raskaan junaliikenteen aiheuttamaan tärinään. Kokeilu tehdään Pori–Mäntyluoto-radalla reilun kilometrin pituisella osuudella. Asennus alkaa elokuun lopussa ja koeajoihin päästään lokakuun lopulla.

Väylävirasto testaa Ulasoorin alueella miten aiempaa leveämmät ratapölkyt ja toisaalta ratapölkyn alapinnassa olevat joustorakenteet vaikuttavat tärinän leviämiseen. Kokeilussa on mukana muun muassa synteettisiä Japanissa kehitettyjä ratapölkkyjä.

- Synteettisissä ratapölkyissä on kolme eri testattavaa leveyttä. Testiradan tavoitteena on saada tutkimustietoa ja käytännön kokemusta siitä, kuinka synteettinen ratapölkky toimii Suomen sääolosuhteissa ja radan käytössä. Tavoitteena on selvittää päällysrakenteen vaikutusta tärinän leviämiseen ympäristöön, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin Väylävirastosta toteaa.

Pori-Mäntyluoto -rata valikoitui koeosuudeksi, koska rataa korjataan vuosina 2020-2021. Sen päällysrakenne vaihdetaan ensi vuonna kokonaan.

Koerakenteiden asennus alkaa Porissa 30.8. ja kokeen tuloksia hyödynnetään valtakunnallisesti.

- Kun raiderakenne on tasaantunut liikenteen alla ja raiteen viimeistelytuenta on tehty, tehdään alueella mittauksia normaaliliikenteen lisäksi erityisillä koejunilla. Koeajot on tarkoitus toteuttaa lokakuun 2020 jälkipuoliskolla.

Väylävirasto on jo maaliskuusta saakka pyrkinyt vähentämään tärinää alentamalla junien nopeuksia eri puolilla maata. Seurantakyselyn mukaan asukkaat ovat kokeneet rajoitusten vaimentavan tärinää.

- Nopeusrajoitusten lisääminen ei juurikaan ole enää mahdollista heikentämättä rautateiden kapasiteettia. Rajoitukset vähentäisivät radoille mahtuvien junien määrää ja siten teollisuuden sekä henkilöliikenteen palveluja.

(Kuvituskuva)