Raidepuolue

View Original

OTKES: Vaihtotyöonnettomuudet ja -vaaratilanteet valitettavan yleisiä

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi vaihtotyöonnettomuuksia ja -vaaratilanteita koskevan teematutkinnan. Tutkinnassa seurattiin vaihtotyöonnettomuuksia ja -vaaratilanteita ajanjaksolta 1.1. 2019–30.4. 2020. Näistä tapauksista valikoitui tarkempaan tutkintaan 13 onnettomuutta ja vaaratilannetta. Keskeisenä osana tutkintaa selvitettiin osallisten henkilöiden sekä organisaatioiden toiminnan ja turvallisuusjohtamisen vaikutus tutkittaviin tapauksiin.

- Vaihtotöissä tapahtuu suuri määrä onnettomuuksia ja vaaratilanteita joka vuosi. Vaikka vaihtotyöt itse tapahtuvat alhaisella nopeudella, voivat suurta nopeutta ohi ajavat junat törmätä vaihtotöissä suistuneeseen tai vaihdealueella liian pitkälle menneeseen vaunuun, tutkinnanjohtaja Esko Värttiö sanoo.

- Vaihtotöiden taloudelliset vaikutukset ovat huomattavat vuosittain juuri tapausten suuren määrän vuoksi. Onnettomuustutkintakeskus halusi kartoittaa näitä onnettomuuksia ja vaaratilanteita sekä tunnistaa niiden perusteella turvallisuuspuutteita, joihin puuttumalla vaihtotöiden yleistä turvallisuutta voitaisiin parantaa, tutkintaryhmän johtaja Lasse Laatta toteaa.

Tutkinnassa selvisikin, että monet tekijät, jotka liittyivät toimijoiden suureen määrään, erilaisiin toimintakulttuureihin, ohjeistuksiin ja ohjeiden yhteensopivuuteen, viestintään, rautatiealan tietojärjestelmien yhteensopivuuteen ja käytettävyyteen, toimialan koulutuskäytäntöihin, sekä ratapihojen olosuhteisiin, kuten huonoon valaistukseen – myötävaikuttavat vaihtotyöonnettomuuksien ja -vaaratilanteiden suureen ilmaantuvuuteen.   

Onnettomuustutkintakeskus antaa kaiken kaikkiaan yhdeksän suositusta vaihtotöiden turvallisuuden parantamiseksi, joissa puututaan juuri yllä mainittuihin turvallisuuspoikkeamiin.

- Liikenne- ja viestintäviraston tulisi varmistaa näiden suositusten toteutuminen.

(Kuva: OTKES)

See this content in the original post