Raidepuolue

View Original

Otkes: Kiskobussit tarvitsevat paremmat evakuointiohjeet

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus Otkes on saa­nut val­miik­si tut­kin­nan kis­ko­bus­sin pa­los­ta Jo­roi­sis­sa 5.6.2021.

Kahdesta kiskobussista koostuva juna oli matkalla Joensuusta Pieksämäelle, kun toinen kiskobusseista syttyi palamaan. Kuljettajan neuvokkaan toiminnan ansiosta matkustajat saatiin evakuoitua, vaikka evakuoinnista ei ollut ohjeita eikä sitä ollut harjoiteltu. Onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja, mutta kiskobussi kärsi palossa huomattavia vaurioita.

- Kiskobusseille on tapahtunut viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana useita tulipaloja, joissa matkustajia on jouduttu evakuoimaan. Yli puolet tulipaloista on tapahtunut aikana, jolloin matkustamossa ei ole ollut junahenkilökuntaa ja veturinkuljettaja on huolehtinut evakuoinnista yksin. Tähän malliin siirryttiin vuonna 2015, mutta riskienarviointia yksintyöskentelystä ei ole näiltä osin päivitetty. Edes kahdeksan vuoden 2015 jälkeen sattunutta paloa eivät käynnistäneet uutta riskienarviointia, vaikka poikkeamat käsiteltiin toimijan turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaisesti, tutkinnanjohtaja Lasse Laatta toteaa.

- Nyt antamillamme turvallisuussuosituksilla puutumme juurikin siihen riskiin, että käytännössä kuljettajan harteilla on evakuoinnin järjestäminen. Herää kysymys, että mitä tapahtuu, jos kuljettaja ei ole toimintakykyinen. Lisäksi peräänkuulutamme sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla parempaa valvontamekanismia siihen, miten alan toimijoita valvotaan ja miten poikkeamia käsitellään.

(Kuva: Otkes)