Raidepuolue

View Original

Ministeri vetoaa komissioon: Dieselvetureita pitää suosia sähkövetureiden sijaan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa, että EU:n täytäntöönpanoasetuksen mukaan dieselvetoiselta liikenteeltä ei voida periä ratamaksun perusmaksuna sellaisia kustannuksia, jotka aiheutuvat sähköisen rataverkon kunnossapidosta ja korvausinvestoinneista.

- Tämän vuoksi dieselvetoisen liikenteen ratamaksun perusmaksu asettuu matalammaksi kuin sähkövetoisen liikenteen perusmaksu. Jos maksuperusteiden laskentatapaan halutaan muutoksia, pitäisi muuttaa vähintäänkin komission täytäntöönpanoasetusta 2015/909. .

Berner vastasi kansanedustaja Jari Myllykosken (vas.) kirjalliseen kysymykseen, jossa tämä halusi tietää miten ratamaksujen ero sähkö- ja dieselkäyttövoimien välillä on linjassa Suomen ilmastopolitiikan ja liikenteen päästövähennysten kanssa.

- Mahdollistaako EU-lainsäädäntö ympäristö- ja ilmastovaikutusten huomioimisen radankäyttömaksuissa, Myllykoski tiedusteli.

Bernerin mukaan Suomen ratamaksujärjestelmään ovat vuoteen 2018 asti kuuluneet ratamaksun perusmaksu, ratavero ja Kerava–Lahti-oikoradalta perittävä investointivero.

- Rataveroon on sisältynyt tavaraliikenteen osalta sähkövetoa suosiva erittely. Ratavero ja investointivero eivät kuulu uuden EU-lainsäädännön mukaiseen ratamaksujärjestelmään, koska rataverkon hinnoittelun tulee kokonaisuudessaan tapahtua rataverkon haltijan käytössä olevin maksuin.

- Siksi ratavero on määrä kokonaan poistaa vuoden 2019 alusta ja rataverolain kumoamista koskeva esitys on tällä hetkellä eduskunnassa.