Raidepuolue

View Original

Metron ja lähijunien tulokset paranivat HSL:n viime syksyn kaluston laatututkimuksessa

HSL:n syksyn 2020 tutkimus joukkoliikennekaluston laadusta kertoo, että metrossa ja lähijunissa kirjattiin laatupoikkeamia huomattavasti kevättä vähemmän. Raitiovaunujen kunto pysyi korkealla tasolla. Hyviä tuloksia selittänee muun muassa koronapandemian aikainen tehostettu siivous.

Metron tulos parani HSL:n viime syksyn laatututkimuksessa selvästi kevääseen 2020 verrattuna. HSL tutkii kalustoa havainnoimalla ja mitä enemmän laadussa todetaan poikkeamia, sitä enemmän poikkeamapisteitä kertyy. Metrojunat saivat syksyllä keskimäärin 19 poikkeamapistettä, kun keväällä pisteitä kertyi 31.

Varsinkin seinissä ja tukitangoissa oli selvästi vähemmän puutteita kuin aiemmin. Kaikkien kolmen vaunusarjan poikkeamapisteet laskivat ja erot sarjojen välillä pysyivät pieninä.

Lähijunille kirjattiin syksyllä keskimäärin 43 poikkeamapistettä, kun keväällä lukema oli 62. HSL tutkii lähijunaliikenteessä Sm5-kalustoa, jota on kahta sarjaa. Molempien junasarjojen poikkeamapisteet laskivat viime keväästä ja ero junasarjojen välillä kaventui.

Raitiovaunujen tulos pysyi kutakuinkin samalla tasolla kuin keväällä ja oli edelleen varsin hyvä. Poikkeamapisteitä kirjattiin keskimäärin 12 per vaunu, kun keväällä keskiarvo oli 11 pistettä. Istuimet olivat entistä paremmassa kunnossa, sen sijaan ikkunoista löytyi puutteita aiempaa enemmän. Nivelraitiovaunujen ja Articien poikkeamapisteissä ei juuri ollut eroja.

- Joukkoliikennekalustoa on siivottu tehostetusti koronapandemian aikana, millä on ilmeisesti osuutensa hyviin tuloksiin, ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori HSL:stä toteaa.

- Tehostettu siivous näkyi bussien luvuissa jo keväällä. Syksyllä sen vaikutukset alkoivat näkyä kiskokalustossa. Esimerkiksi metron seinien ja tukitankojen entistä pienempi poikkeamien määrä selittynee sillä, että töhryjä ja sotkuja oli koronasiivouksen ansiosta entistä vähemmän.

Tutkimuksen tavoitteena on parantaa matkustajien kokemaa laatua. Tuloksia käytetään liikennöitsijöille maksettavien laatubonusten ja niiltä perittävien laatusanktioiden määrittelyyn sekä kaluston laadun kehittämiseen.

Kaluston laatumittauksia täydentävät asiakkaiden antama palaute sekä asiakastyytyväisyystutkimus. Tällä tavalla muodostuu kaluston laadusta kokonaiskuva, jota HSL ja liikennöitsijät käyvät yhdessä säännöllisesti läpi joukkoliikenteen tason parantamiseksi.

HSL aloitti kaluston laatututkimukset vuonna 2012. Sen jälkeen asiakkaiden tyytyväisyys joukkoliikennevälineiden laatuun on jatkuvasti noussut.

(Kuva: HSL)