Raidepuolue

View Original

Metroliikenne käynnistyi normaalisti - Uusi asetinlaite ohjaa jatkossa koko metrolinjaa

HKL kertoo, että Mipron toimittama asetinlaitejärjestelmä ja käytönohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingin metrolinjalla Ruoholahdesta itään yhden viikonlopun mittaisen liikennekatkon aikana 11.-13.1.

- Poikkeuksellisen tiukka aikataulu tällaiselle käyttöönotolle vaati huolellista valmistautumista, testausta ja harjoittelua etukäteen. Haasteista huolimatta käyttöönotto saatiin päätökseen onnistuneesti ja pääkaupunkiseudun liikenteelle oleellisen tärkeä metrolinja käynnistyi maanantaiaamuna 14.1. suunnitelman mukaisesti, HKL:n tiedotteessa todetaan.

- Asetinlaitteen vaihtotyö sujui hyvin ja pääosin suunnitelmien mukaisesti. Ennakkoon tehty valmistautuminen ja henkilöstön sitoutuminen hankkeeseen niin meillä HKL:ssä kuin asetinlaitteen toimittaja Miprolla on ollut tässä avainasemassa, HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie sanoo.

Tulevien päivien aikana järjestelmään tehdään vielä pieniä päivityksiä, mutta näillä ei ennakoida olevan vaikutusta matkustajaliikenteeseen.

Vaihto oli iso ponnistus molemmille organisaatioille, joiden yli 150 asiantuntijaa työskentelivät koko viikonlopun asetinlaitteen vaihdon parissa paikan päällä Helsingissä muun muassa laitetiloissa, radalla ja liikenteenohjauksessa

- Metrolinjan asetinlaitejärjestelmän vaihtaminen näin lyhyen katkon aikana on poikkeuksellista ja vaatii tekijöiltä rautaista ammattitaitoa ja osaamista, projektipäällikkö Erno Nieminen Miprosta arvioi.

- Rautatieurani aikana olen ollut mukana monenlaisissa käyttöönotoissa. Tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen laajudeltaan tällaisella aikataululla toteutettuna. Käyttöönotossa oli todella hyvä tiimi, joka toimi mahtavasti yhteen. Kaikkien tavoitteena oli saada metroliikenne maanantaiaamuna aikataulun mukaisesti liikkeelle, Mipron projektitoimintojen johtaja Suvi Hyyryläinen kuvailee työntäyteistä viikonloppua.

Käyttöönottoa edelsi kuukausien mittainen testausvaihe, jossa varmistettiin, että olemassa olevat ratalaitteet ja niihin rakennetut rajapinnat toimivat uuden asetinlaitteen kanssa ja täyttävät korkeimmat turvallisuusvaatimukset.

Nyt koko metrolinjalla on käytössä yksi, yhteinen asetinlaite. Se helpottaa ennen kaikkea liikenteenohjauksen työtä ja sitä kautta häiriönhallintaa.

- Metroliikenteen häiriöistä palaudutaan nyt todennäköisesti hiukan nopeammin ja helpommin kuin aiemmin. Muun muassa Ruoholahdessa parisen vuotta suljettuna ollut kääntöraide on viikonlopun aikana pystytty palauttamaan liikenteen poikkeustilanteissa hyödynnettäväksi. Muilta osin liikenteen hallinta kantametron alueella on jatkossa aiempaa joustavampaa, Lähdetie kertoo.

Asetinlaitteen vaihdon yhteydessä tehtiin parannuksia junia ohjaavaan ATS-järjestelmään (Automatic Train Supervision). Tämä mahdollistaa parannuksia matkustajainformaatiojärjestelmään, esimerkiksi laiturinäyttöjen kautta näkyvät junien saapumisajat ovat aiempaa täsmällisempiä. Uusi asetinlaite mahdollistaa myös uusien matkustajainformaatiopalvelujen tuottamisen.

Metron Roihupellon varikon asetinlaite tullaan vaihtamaan 25.-27.1. metrolinjan asetinlaitteen kanssa samaan Mipron järjestelmään. Varikon asetinlaitteen vaihdon ei ennakoida aiheuttavan muutoksia matkustajaliikenteeseen.

Käyttöönotto numeroina

21 km rataa
17 asemaa
822 ulkolaitetta
yli 3 280 kytkentäliitintä
6 testipistettä
2000 testicasea
yli 150 henkilöä
yli 100 km radalla kävelyä ulkolaitteiden tarkastuksessa