Maakuntaliitto vaatii neljättä raidetta Keravan ja Tampereen välille
Hämeen liitto vaatii, että Tampere-Kerava –välinen rataosuus on rakennettava neliraiteiseksi, jotta radan välityskyky saadaan vastaamaan kysyntää ja tarvetta.
- Näin radan nopeustaso nykykaluston mukaisilla junilla voidaan nostaa 250 km/h.
Liitto muistuttaa, että Helsingistä Riihimäen, Hämeenlinnan ja Tampereen kautta Seinäjoella ja siitä Ouluun ja Tornioon saakka kulkee Suomen henkilö- ja tavaraliikenteen päärata, nykyiseltä nimeltään Suomi-rata.
- Suomi-radan statusta ollaan nostamassa EU-komission esityksestä koko Euroopan laajuisessa Tent-T -verkossa.
Suomi-rataa esitetään osaksi Euroopan Ten-T ydinkäytäviä, mikä tarkoittaa sekä kansallista että Euroopan unionin sitoutumista Suomi-radan kehittämiseen.
- Tämä on Suomen kannalta yksi merkittävimpiä investointeja tulevaisuuden hyvinvointiin ja kansallisella tasolla asetettujen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen.
Hämeen liitto on jo pitkään tehnyt työtä yhdessä maakunnan radanvarren kuntien sekä läntisen Suomen maakuntien kanssa Suomi-radan tarvitsemien investointien vauhdittamiseksi. Kanta-Hämeen osalta ensisijainen tarve on saada käyntiin radan yleissuunnitelman tekeminen Riihimäki-Tampere –välille.
- Suunnitelma mahdollistaa EU-rahoituksen hakemisen ratavälin parantamisen jatkotoimille.