Raidepuolue

View Original

Maakuntaliitto: Hämeestä päästävä junalla kerran tunnissa Helsinkiin - Raideliikenteen rahoittaminen ei ole kuntien tehtävä

Hämeen maakuntahallitus korostaa kannanotossaan, että Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -yhteysvälin palvelutarjonta tulee järjestää siten, että yhteysvälillä voidaan palata Hämeenlinnankin osalta yhden tunnin säännölliseen ja ennustettavaan junatiheyteen sekä Helsingin että Tampereen suuntiin. Hämeen liitto antoi liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon rautateiden osto- ja velvoiteliikenteestä.

Junan tulee pysähtyä Riihimäellä. Tunnin vuorovälein tapahtuvan junatarjonnan tulee toteutua ruuhka-aikojen ulkopuolella.

- Matka-aika Hämeenlinnan ja Helsingin välillä tulisi kaikilla junamuodoilla olla alle tunnin. Näin erityisesti niillä junavuoroilla, jotka palvelevat työmatkaliikennettä, Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa toteaa.

Maakuntahallitus korostaa, että Riihimäen ja Lahden välisen lähijunaliikenteen vuorovälin tulee olla säännöllisesti korkeintaan tunti. Forssan seutu puolestaan kytkeytyy Turku-Toijala raideyhteyteen ja seudulta puuttuvat suorat junayhteydet pääkaupunkiseudulle.

- On siis tärkeää, että kaikki tämän yhteysvälin junat pysähtyvät Humppilan asemalla.

Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee rautateiden osto- ja velvoiteliikenteen seuraavaa kautta vuodesta 2020 alkaen. Maakuntauudistuksen yhteydessä maakunnille tulee mahdollisuus järjestää liikennettä omista tarpeistaan käsin. Tällöin alueiden tulisi rahoittaa liikennettä. Rautateiden henkilöliikennepalvelut avataan kilpailuille vaiheittain, joista ensimmäisenä kilpailutetaan Etelä-Suomen taajamajunaliikenne. Liikenne alkaa kesäkuussa 2022.

- Päärata on maan ylivoimaisesti vilkkaimmin liikennöity rataosa. Esteenä sen toimimiselle markkinaehtoisesti riittävällä palvelukapasiteetilla on ratakapasiteetin ja välityskyvyn riittämättömyys todelliseen patoutuneeseen tarpeeseen nähden, maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen arvioi nykytilannetta.

Maakuntahallitus painottaa, että osto- ja velvoiteliikennesopimuksiin tulisi sisällyttää vaatimus siitä, että taajamajunakaluston tulee olla sellaista, että se mahdollistaa asianmukaisen työskentelyn työ- ja asiointimatkoilla. 

Hämeen liitto kannattaa Ahosen mukaan lämpimästi sellaista yhteistyötä, jonka lähtökohtana ja tuloksena on kuntien ja alueiden tarpeiden huomioon ottaminen nykyistä paremmin. Hämeen liitto ei kuitenkaan näe raideliikenteen rahoittamista kuntien tehtävänä.