LVM: EU-rahaa ratahankkeille
EU myönsi Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta Laurila-Tornio-Haaparanta -radan sähköistämiseen ja Oulun Oritkarin sataman kolmioraiteelle.
Verkkojen Eurooppa -välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea päätti rahoituksen myöntämisestä sotilaallista liikkuvuutta tukeville hankkeille, jotka parantavat samalla siviili-infrastruktuuria. Venäjän hyökättyä Ukrainaan Euroopan komissio nopeutti hankkeiden valintaprosessia.
– Olemme menestyneet viime aikoina hyvin EU-rahoituksissa, kiitos hyvin perusteltujen hakemusten. Suomen panostukset ympäristöystävälliseen raideliikenteeseen, liikenteen sähköistämiseen ja uusiin kuljetusreitteihin saavat kiitosta Euroopassa, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo.
Laurila-Tornio-Haaparanta-radan sähköistämiselle myönnettiin yhteensä 14,85 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus oli 11 miljoonaa euroa. Valtio sai viisi miljoonaa euroa, Huoltovarmuuskeskus viisi miljoonaa euroa, Tornio 0,5 miljoonaa euroa ja Keminmaa 0,5 miljoonaa euroa ja Ruotsin Trafikverket 3,85 miljoonaa euroa. Tornion ja Haaparannan alue on kansainvälisten kuljetusten solmukohta. Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatiekuljetusten kustannustehokkuutta ja teollisuuden kilpailukykyä, vahvistaa Suomen ja Ruotsin välisten maaliikenneyhteyksiä ja edistää rajan ylittävää matkustajaliikennettä.
Suomi sai CEF-tukea Oulun Oritkarin sataman kolmioraiteelle yhteensä 7,12 miljoonaa euroa. Rahoitusta myönnettiin valtiolle 6,33 miljoonaa euroa ja Oulun kaupungille 0,79 miljoonaa euroa. Kolmioraide muodostaa yhteyden Oulun sataman, pääradan ja yhdistettyjen kuljetusten terminaalin välille. Uusi kolmioraide nopeuttaa yhteyksiä Oritkarin satamaan ja tehostaa alueen tavaraliikennettä.