Raidepuolue

View Original

Liittojohtaja: Kuljetusliittoperhe tukee yhtenäisenä veturinkuljettajia

Posti- ja logistiikka-alan unionin PAUn puheenjohtaja Heidi Nieminen toteaa Facebookissa, että koko suomalainen kuljetusliittokenttä tukee veturinkuljettajia näiden kamppailussa työnantajaa vastaan.

- Tsemppiä taistoon paremman työelämän puolesta yhdelle kuljetusliittoperheemme liitolle!

Nieminen kertoo istuvansa junassa IC 70 välillä Kuopio-Tikkurila.

- Maanantaista lähtien junamatkat saattavat joksikin aikaa loppua, koska veturinkuljettajien lakko on alkamassa.

- Yksi meistä kuljetusliitoista, Rautatiealan Unioni RAU joutui jättämään veturinkuljettajia koskevan lakkovaroituksen, koska työnantajapuoli on tällä työehtosopimusneuvottelukierroksella täysin haluton kehittämään työelämän laatuasioita.

Niemisen mukaan Elinkeinoelämän keskusliitto EK:ssa on päätetty, että työntekijät saavat enintään heidän päättämän ”yleisen linjan” mukaiset palkankorotukset ja kaikki se, millä voitaisiin parantaa työntekijöiden jaksamista sekä työn ja perhe-elämän yhteensovittamista haudataan työryhmiin.

- Näistä tyhjänpäiväisistä työryhmätöistä meillä kaikilla liitoilla on ihan riittävästi kokemusta.

Nieminen muistuttaa, että julkisuudessa olleiden tietojen perusteella molemmat osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että veturinkuljettajat eivät ole vaatimassa muita suurempia palkankorotuksia.

- Tänään (lauantaina) Ylen jutusta kävi selväksi, että riita ratkeaisi parantamalla työehtosopimuksen viikkolepoa koskevaa kirjausta.

Niemisen mukaan viimeisin RAUn esitys on ollut se, että veturinkuljettajat tekisivät jatkossa töitä ihan yhtä suuren tuntimäärän kuin tähänkin asti, mutta nykyisen 56 tunnin yhdenjaksoisen viikkolevon sijaan lepoaika olisi 58 tunnin mittainen.

- Jos saman asian esittää esimerkin kautta, niin tavoitteena RAUlla on, että jos työt maanantaina päättyisi yövuoron jälkeen klo 8, niin töihin mentäisiin aikaisintaan keskiviikkona klo 18 eikä keskiviikkona klo 16. RAUn alkuperäinen tavoite 64 tunnin viikkolevosta tarkoittaisi tuossa esimerkissä sitä, että töihin mentäisiin keskiviikkona klo 24.

Nieminen kertoo viimeksi lauantaina puhuneensa postilaisten kanssa siitä, miten fyysisesti rankemmaksi muuttunut työ meinaa viedä ihmisestä mehut ja perhe, ystävät ja harrastukset siitä kärsivät.

- Veturinkuljettajilla saman tekee työvuororakenne.

- Meille niin tuttu työnantajaliitto Palta laskee Ylen jutun mukaan, että yhdenjaksoisen viikkolepoajan parantamisen kustannusvaikutus on puolitoista prosenttia. Laskenta on taas tuttua Paltaa. Ehkä siellä joku ekonomi jossain vaiheessa huomaa, että RAUn tavoitteena ei ole vähentää työtunteja vaan pidemmän yhdenjaksoisen viikkolevon kautta parantaa työssäjaksamista ja meidän kaikkien junamatkustajien turvallisuutta.

Nieminen arvioi, että nykyisillä työehtosopimuskirjauksilla veturinkuljettajien työvuorot ja viikkolevot pystyttäisiin suunnittelemaan inhimillisimmiksi.

- Ja ehkä niin on joskus ollutkin. Ei työehtosopimus pakota tekemään niin lyhyttä yhdenjaksoista viikkolepoa kuin mahdollista. Valtionyhtiöissä on vaan viimeisen kymmenen vuoden aikana alettu euro-ohjauksen mallioppilaiksi ja jos excel näyttää, että epäinhimillisellä vuororakenteella säästyy euro, niin se euro tietysti säästetään. Excel ei tosin laske sitä, miten tuo säästö vaikuttaa sen kohteena olevaan työntekijään/ihmiseen.

- Lakot hankaloittavat elämää ja niin niiden pitää. Lakko, jolla ei ole vaikutusta mihinkään, on turha lakko. Vaikka junamatkustaminen helpottaa elämääni kovasti ja se on minulle tärkeää, annan kaiken tukeni veturinkuljettajien lakolle. Jatkossa toivottavasti saan tehdä junamatkoja tietäen, että veturinkuljettajalla on työssäjaksamisen ja palautumisen mahdollistava riittävä yhdenjaksoinen viikkolepoaika.

(Kuvituskuva)