Liikennevirasto: Kaasuveturi voi korvata dieselveturit tavaraliikenteessä
Liikennevirasto on selvittänyt rautateiden sähköistämisen kannattavuutta, kun veturikalusto on uudistumassa. Selvityksessä käsitellään tavaraliikennettä.
- VR on tilannut 80 uutta dieselapumoottorein varustettua Sr3-sähköveturia ja suunnittelee nykyisen vanhan dieselveturikaluston uusimista. Suomessa uudempaa dieselveturikalustoa edustavat vain Fenniarailin Dr18-veturit. Vetureita on tilattu viisi kappaletta, joista vuonna 2017 oli liikennekäytössä kolme.
- Dieselveturikaluston uusiutuminen heikentää merkittävästi sähköistyshankkeiden kannattavuutta. Sähköistystarve vähenee uusien Sr3-veturien käyttöönoton myötä, sillä
veturit voivat liikennöidä lyhyitä matkoja sähköistämättömillä rataosilla.
Liikennevirasto viittaa selvityksessä kaasuvetureihin, jotka perustuvat uuteen dieselmoottoriteknologiaan.
- Kaasuveturit voivat käyttää polttoaineenaan sekä dieselpolttoainetta että nesteytettyä maakaasua (LNG) tai biokaasua. LNG:n jatkuvasti kehittyvien markkinoiden ja saatavuuden vuoksi se on konkreettisempi vaihtoehto.
- Kaasuveturin etuja ovat erityisesti vähäiset päästöt. Käytettäessä nesteytettyä maakaasua polttoaineena vähenevät hiilidioksidipäästöt noin 25 %, typpipäästöt noin 90 % ja hiukkaspäästöt 100 %. Pohjois-Amerikan ja Venäjän käyttökokeilujen pohjalta kaasuveturi voi olla taloudellisesti kilpailukykyinen tulevaisuuden käyttövoima Suomessa.
(Kuvassa Sr3-sähköveturi)