Lehti: Ukko-Pekat joutuivat eläkkeelle ennen aikojaan
Tekniikka&Talous kertoo, että järeät Ukko-Pekka -höyryveturit saivat antaa tilaa taloudellisemmille dieseleille kauan ennen teknisen käyttöikänsä loppua.
- Järeimmät Suomessa rakennetut höyryveturit, Hr1:t eli Ukko-Pekat ja tavarajunien vetoon tarkoitetut rinnakkaismallit Tr1:t eli Ristot ehtivät teknisesti vain käyttöikänsä puoliväliin asti ennen kuin ne korvautuivat dieselkalustolla. Siirtymä tapahtui pääosin 1960-luvulla.
Lehden mukaan höyryveturin käyttöaika oli Suomessa 50 vuotta.
- Viimeiseksi valmistuneet ”Rulla-Pekat” poistettiin liikenteestä ainoastaan 17-vuotiaina. Muut 20 Ukko-Pekkaa poistettiin jo vuoteen 1970 mennessä 15-33 -vuotiaina. Ristot, joita oli kaikkiaan 67, elivät pääosin vuoteen 1975, jolloin vanhimmat olivat 35- ja nuorimmat 18-vuotiaita.