Lehti: Surkeassa kunnossa olevat radat vaikeuttavat junaliikennettä
Tekniikan Maailma toteaa, että surkeaan kuntoon päästetyt radat tärvelevät junien kilpailukyvyn.
- Poliitikot haaveilevat nopeista junista ja miljardi-investoinneista uusiin raiteisiin, mutta halvempi ja nopeampi ratkaisu olisi korjata nykyiset.
Lehden mukaan poliitikot ovat rapauttaneet junan kilpailukykyä antamalla ratojen peruskunnossapitoon liian vähän rahaa.
- Suomen pääradalla matka Helsingistä Tampereelle kesti viime vuonna aikataulun mukaan nopeimmillaan 19 minuuttia pidempään kuin vuonna 2006, jolloin välin suihkaisi junalla parhaimmillaan tunnissa ja 23 minuutissa. Tänä vuonna nopein aikatauluaika on taas tunti ja 32 minuuttia, siis edelleen roimasti pidempi kuin viime vuosikymmenellä.
Lehti muistuttaa, että esimerkiksi Helsingin ja Riihimäen välisellä rataosuudella on neljä tilapäistä nopeusrajoitusta.
- Ongelmia on aiheuttanut esimerkiksi jauhaantunut tukikerros, jolloin vaihteiden oikean aseman ja geometrian varmistaminen on osoittautunut haastavaksi. Kyseessä ovat ikääntyneet ja kovan kuormituksen alla olevat ratarakenteet.
- Kun raiteiden paikka ja asento uhkaavat lipsua, on turvallisuuden vuoksi nopeusrajoitusta pakko laskea. Ja silloin VR joutuu huonontamaan aikataulujaan.
Lehden mukaan päällysrakenteen ja vaihteiden kunnossapitotöitä tehdään vain sulan maan aikana.
- Työt ovat olleet kevään aikana käynnissä Jokelassa, Hyvinkäällä, Arolammella sekä Hanalassa. Väylän mukaan kaikki mainitut rajoitukset päättyvät kesäkuun loppuun mennessä.