Raidepuolue

View Original

Lakimies: Työnantaja tulkitsee hanakasti uudelleen Rautatiealan unionin jäsenten työehtoja

Lakimies Maria Säteri kertoo, että Rautatiealan Unionin RAUn edunvalvontapuolella on viime aikoina käynyt tavallista kovempi kuhina.

- Sen suurin aiheuttaja on työnantajan linja lähteä tulkitsemaan uudelleen työehtoja.  

Näitä uudelleentulkintoja on Säterin mukaan esimerkiksi työehtosopimuksen mukaisen ”painavan syyn” innovatiivinen käyttäminen työvuoroluettelon muuttamiseen (VR ja Fintraffic) tai jopa työntekijän kutsumiseen töihin vapaalta (Fintraffic).

- Monesti työnantajan edustajat vetoavat painavaan syyhyn kertomatta, mikä se ”painava syy” on.  Ei näin työehtosopimuksen mukaan voi toimia. Painava syy tulee kertoa, jos siihen vetoaa ja kyseeseen tulee vain poikkeustilanteet.

Säteri haluaa kertoa, mistä lähiliikenteen kuljettajien työkiistassa on kyse.

- Työnantaja on tehnyt HSL-lähiliikenteen liikennöinnistä alimittaisen tarjouksen, joka jää tappiolliseksi VR:n mukaan ellei työehtoihin tehdä muutoksia. He ovat esittäneet 13 muutosta, joista yksi on työsuhteen keskeisen ehdon muuttaminen eli siirtyminen palkattoman ruokatauon käyttöön ja yhdeksän on työehtosopimuksen uudelleentulkintoja. Muut ovat erilaisia tehostustoimia.

- Työnantajapuoli on pyrkinyt määräämään näiden muutosten käyttöönoton eikä ole ollut valmis neuvottelemaan sopuratkaisusta. Ottaen huomioon, että suurin osa muutoksista on RAUn ja PALTAn välisen työehtosopimuksen uudelleentulkintaa, tulisi työnantajan neuvottelujärjestyksen mukaisesti viedä tulkintansa työtuomioistuimen ratkaistavaksi. Neuvottelujärjestelmä velvoittaa siihen. Sen sijaan työnantaja on käyttänyt väärin tulkintaetuoikeuttaan eikä noudata neuvottelujärjestelmää.

Oikeudenkäynti voidaan välttää vain työnantajan peräytymisellä

Säterin mukaan kiistaa ei ole mahdollista ratkaista ilman tuomioistuinta, ellei työnantaja peräydy palkattomaan ruokataukoon siirtymisestä.

-Kyse on niin merkittävästä työsuhteen ehdosta, ettei sen kohdalla ole kuin kyllä/ei-vaihtoehdot. Muiden osalta neuvotteluratkaisun löytäminen on mahdollista, mutta nykyisellä työnantajapuolen asenteella aika haastavaa.

- Tällä hetkellä asiasta ei ole käynnissä neuvotteluja, vaan kumpikin osapuoli odottaa, miten 26.4. käyttöön otettu palkaton ruokatauko käytännössä toimii. Jotta päivittäinen lepoaika eli palkaton ruokatunti voi tulla kyseeseen, tulee työnantajan pystyä takaamaan se, että se alkaa työvuoroluetteloon merkittynä aikana. Neuvotteluissa käytyjen keskustelujen perusteella työnantaja itse tietää, etteivät he sitä junaliikenteen häiriötilanteessa pysty takaamaan.

Säteri toteaa, että liitto on jo kerännyt lähiliikenteessä työskenteleviltä veturinkuljettajilta valtakirjat kanteen nostamiseksi käräjäoikeudessa vakiintuneen työsuhteen ehdon laittomasta yksipuolisesta muuttamisesta. Työehtosopimuksen uudelleentulkinnoista on neuvottelut käynnissä Palvelualojen työnantajaliitto PALTAn kanssa ja kanteita työtuomioistuimeen valmistellaan.

Työntekijöillä ei ole muita keinoja puolustaa oikeuksiaan

Lakimies Maria Säteri korostaa, että työntekijäpuolelle ei nykyisessä lainsäädännössä ole annettu mitään muita vaihtoehtoja kuin viedä työnantajan tekemät uudelleentulkinnat tuomioistuimen arvioitaviksi.

- Ja koska järjestelmä on rikki eli tuomioistuimet täysin ylikuormittuneita, niin tämä prosessi kestää työtuomioistuimessa tällä hetkellä jopa vuoden. Käräjäoikeus-hovioikeus(-korkein oikeus)- prosessi vie vuosia. Pelkästään käräjäoikeustaso vienee jopa kaksi vuotta nykyisillä käsittelyajoilla. Apua ei sitä kautta ole nopeasti saatavissa. Siksi työnantajan tulkintaetuoikeuden väärinkäyttöön pyritään vaikuttamaan jo ennen päätösten voimaantuloa.