Raidepuolue

View Original

Kaupunkiliikenne: Ruskeasuon varikko luovutettu tilaajalle

Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko on valmistunut. Pääurakoitsija Skanska on luovuttanut varikon tilaajalle eli Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tytäryhtiölle Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:lle. Raitiovaunujen liikennöinti sekä huoltotoiminta varikolla voidaan käynnistää tämän vuoden lopulla.

Talvella 2021 alkanut Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikon kokonaisvastuu- eli KVR-urakka on saatu päätökseen. Varikko siirtyi käyttäjän eli Kaupunkiliikenteen hallinnointiin, ylläpitoon ja valvontaan. Kaupunkiliikenne vastaa jo muun muassa kiinteistön ja ratainfran isännöinnistä ja kunnossapidosta sekä kulun- ja kiinteistöjärjestelmien valvonnasta. 

– Hallinnan luovutuksen jälkeen Kaupunkiliikenne jatkaa suunnitellun mukaisesti uuden raitiovaunuvarikon varustamista, henkilöstön kouluttamista ja perehdyttämistä sekä varikkotoimintojen ylösajoa testauksineen seuraavan noin puolen vuoden ajan. Varikon operointi sekä liikennöinti varikolta on tarkoitus aloittaa vuoden 2024 lopulla, Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja sekä Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Nousiainen toteaa. 

– Hankkeen monipuolisuus on tehnyt Ruskeasuon varikosta ainutlaatuisen työmaan. Kohteessa yhdistyy bussivarikon kannelle sijoittamisen mahdollistanut mittava paikallavalurunko sekä laajat perinteisemmällä rakennus- ja talotekniikalla toteutetut huolto- ja toimistotilat. Oman mausteensa on tuonut rakennuksen sisälle rakennettu raitiotieraiteisto teknisine järjestelmineen, mikä on vaatinut tiivistä yhteensovitusta suunnittelijoiden ja rakentajien kesken, projektijohtaja Petri Mälkiä Skanskasta huomauttaa.  

Ympäristövastuullisuus näkyy rakentamisessa ja varikon toiminnassa 

Ruskeasuon varikko on suunniteltu ja rakennettu ympäristövastuullisuus huomioiden. Uutta varikkoa lämmitetään uusiutuvalla maalämmöllä. Energiatehokkuutta parantaa energiankierrätys, jossa maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen hukkalämpö hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä. Lisäksi rakentamisessa on käytetty vähähiilistä betonia, jolla on voitu vähentää rakentamisesta aiheutuvia päästöjä merkittävästi. Varikkohankkeelle on haettu BREEAM-ympäristöluokituksen toiseksi korkeinta Excellent-tasoa. 

Ruskeasuon varikosta tulee nyt uudistettavan Koskelan varikon ohella Helsingin raitioliikenteen toinen päävarikko. Se tulee palvelemaan Helsingin länsiosien raitiolinjojen tarpeita. Varikolla on säilytystilaa noin 80:lle 30–35-metriselle raitiovaunulle, vaunujen vuorokausihuoltopaikkoja ja korjauspaikkoja sekä sorviraide. 

Ruskeasuon varikko on Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja bussivarikko.